Blogopmaak

Fijn dat we verzekerd zijn

mrt. 23, 2024

Verzekeraarsbedrog aan de lopende band

Vertrouwen en redelijkheid zijn universele waarden in het privaatrecht. Het zijn de pilaren waarop het bouwwerk van een beschaving rust. Niet alleen in Nederland, maar het geldt voor de hele wereld.

Wetgevers maken zich terecht zorgen als vertrouwen en “fair play” geschonden wordt. In het bijzonder als dit gebeurt door instituten van onze economie. Verzekeraars worden algemeen gezien als bedrijven die zo belangrijk zijn voor de maatschappij, dat zij koplopers dienen te zijn in het toepassen van deze goede trouw. Het belang van fatsoenlijk werkende verzekeraars die de goede werking van de maatschappij bevorderen, blijkt onder meer uit het grote aantal gedragscodes, waaraan iedere betrokkene zich dient te houden. Door te beloven deze gedragsregels na te komen, ontlopen verzekeraars de dwingend opgelegde regels, die hen bijvoorbeeld zouden verplichten om een schadebehandeling fatsoenlijk en binnen twee maanden af te ronden. 


Gedragscodes zoals die voor schadeverzekeraars of de voor hen werkende expertiseorganisaties gelden, of die schadebehandeling regelen zijn onderhevig aan zware professionele kritiek. Dat komt vooral omdat verzekeraars zich niet aan de gedragscodes houden. 


Onredelijk handelen van verzekeraar

Een kind steekt bij een kennis een houtkachel in een schuurtje aan met gebruik van een brandbare vloeistof. Dat pakt helaas zo ongelukkig uit dat er een brand uitbreekt, die de schuur en alles wat daarin staat geparkeerd en opgeslagen is, vernietigt. Geen gewonden gelukkig, maar wél een materiële schade van € 300.000,--. En ook is het een geluk bij een ongeluk dat de ouders van het kind een aansprakelijkheidsverzekering bij de AEGON af hebben gesloten.


De gevolmachtigde agent van AEGON (Veldsink Adviesgroep) weigert de zaak adequaat in behandeling te nemen. Zo schrijven zij: “u heeft de kachel zonder toestemming aangestoken en was zonder permissie op het erf van het slachtoffer. U bent daarom niet verzekerd”. 


AEGON zelf, nadat die door de verzekerde is gedagvaard schrijft recent (zie illustratie):


"Er is simpelweg sprake van pech"

Geachte heer, mevrouw, We hebben een schademelding van onze verzekerde ontvangen. Wij hebben deze beoordeeld. Ik snap dat deze schade vervelend is voor uw klant. Graag leg ik u ons standpunt uit. 

Onze verzekerde is niet aansprakelijk  Volgens artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek moet er sprake zijn van een toerekenbare onrechtmatige daad. Met andere woorden, onze verzekerde moet naar de omstandigheden toe toerekenbaar onzorgvuldig zijn geweest. Onze verzekerde heeft niet onzorgvuldig gehandeld. Volgens de verklaring van uw klant en onze klant was er simpelweg sprake van pech.

Wij vergoeden het schadebedrag niet omdat onze verzekerde niet aansprakelijk is, wij sluiten ons dossier.


In de kern verrot 

Deze wijze van schadebehandeling zal bij leken dermate imponerend en definitief overkomen dat zij het er vaak bij zullen laten zitten. Bij ondergetekende zorgt het voor onrustgevoelens en voor het bewijs dat schadeverzekeraars, die dergelijke schandelijke praktijken hanteren, tot in de kern zijn verrot. De regelgeving rond schadebehandeling is primitief, uitgehold, vol met geitenpaadjes en incompetentie. 


Afwijzen, afhouden, ontkennen, kortingen opleggend en onbereikbaar zijn; het zijn enkele van de vele tactieken die opzettelijk worden gebruikt om een eerlijke schadebehandeling te frustreren. Structureel beleid en daarvan komen maandelijks vele voorbeelden bij deze helpdesk voorbij. Het zijn dus geen vergissingen, maar hier is sprake van kwade trouw en van het bewust op het verkeerde been zetten door de schadebehandelaar!


Verzekeraars die dit soort praktijken toepassen, die de wet en Gedragscodes niet serieus nemen, die gedupeerden in de maling nemen en met kwade opzet tekort doen, verdienen het niet om zich nog verzekeraar te mogen noemen. In feite zijn het criminelen die zich door gebrek aan deskundig en adequaat toezicht van buitenaf, onaantastbaar wanen. Het gebeurt in de praktijk van de schaderegeling aan de lopende band, maar helaas blijft de politiek oorverdovend stil, in slaap gesust door -kort gezegd- de lobby van (het Verbond van)verzekeraars. Die lobby is zó sluw en effectief dat er voormalig werknemers van verzekeraars  nu op de ministeries werkzaam zijn, die dan met sussende antwoorden op kamervragen reageren.


Fijn dat we verzekerd zijn, is de slogan van het Verbond van Verzekeraars.....



16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
30 sep., 2023
Leugens en bedrog door expert en verzekeraar
21 aug., 2023
Opgepast voor deze discriminatieclub!
16 aug., 2023
Volmacht van ASR rommelt maar wat aan, over ruggen verzekerden
Meer posts
Share by: