Open brief aan Follow the money

Geplaatst in: Geen categorie | op 20 juli 2017 | 1 reactie.

Beste redactie van Follow the Money,

Al eens eerder -anderhalf jaar geleden- heb ik een bericht naar jullie gestuurd in relatie tot het voornoemde onderwerp en ik heb er ook wel eens een column over geschreven in de Telegraaf.

Het is eenvoudig aan te tonen dat ambtenaren bij het Minfin -die het antwoord op kamervragen moeten formuleren- bij en voor verzekeraars hebben gewerkt. Ook weten we allemaal dat voormalig politici nu bij banken/verzekeraars werken. Toezichthouders kijken bewust de andere kant op omdat de draaideur bij deze organisaties soepeltjes draait.

Met haar jarenlange lobby heeft het Verbond van Verzekeraars precies hetzelfde gedaan als VW-importeur Pon: ze heeft in alles een spilfunctie verworven, tot in de politiek en het ministerie aan toe. Is er bij Pon nog niet eens sprake van een corruptiegevoelig systeem wat zelfregulering heet en gaat het “slechts” om vele miljoenen, bij de financiële sector gaat het om vele miljarden en wordt het bestel ‘beschermd’ door het zelfregulerende paard van Troje.
Er is dus door de ambtenaren (die bij verzekeraars hebben gewerkt) besloten dat de financiële branche de zaken voor zichzelf mag regelen en iedereen staat er bij te kijken.

Het Verbond heeft -via haar leden, de verzekeraars- de touwtjes in handen bij de praktische uitvoering van verzekeringen, zowel op het gebied van zorg- schade- en kapitaalsverzekeringen.
Via de achterdeur heeft het Verbond stromannen en -vrouwen bij het ministerie ‘geplaatst’, met wie de zaken (waaronder wetgeving) besproken worden. Het deskundige en ‘klantgerichte’ Verbond regelt dus ook de besluitvorming wel even, voor het gemak.

Een blind paard kan bedenken dat de voornoemde combinatie van feiten garant staat voor corruptie, partijdigheid en geniepigheden ten faveure van de verzekeraar; het gaat immers om miljarden dus het is de moeite van het jarenlang lobbyen waard!

Wouter Bos heeft 9 jaar geleden gezegd dat het systeem van zelfregulering niet deugde, maar daar hoef je geen geleerde voor te zijn. Zoals ik al zei: een leek kan bedenken dat er geen hout van klopt. Toch bestaat het systeem al jaren. Waarom belicht FTM deze misstand niet? Succes verzekerd zou ik zeggen, want op uw eigen website toont u al aandat verzekeraars hun macht misbruiken.

Mijn petje af en een diepe buiging voor de journalistiek met betrekking tot de zaak Keizer en Pon, maar die zaken zijn in vergelijking tot dit issue werkelijk peanuts als het gaat om het maatschappelijke en financiële belang.

Graag zou ik van u horen of u het nut van een dergelijk onderzoek ziet. Daar ik verder geen emailadressen ken van de leden van uw redactie, heb ik mij moeten beperken tot één specifiek adres, waarbij ik er van uitga dat deze mail wel bij het juiste redactielid terecht zal komen.

Met vriendelijke groet,

Anton Rietveld

Volgende bericht » »

1. R. Wijnholds

Zelfregulering is een monsterlijk gedrocht. Advocaten hebben ook zelfregulering en hebben bedacht dat voor hun de ambtseed niet geld! En advocaten zijn verplicht zo veel mogelijk criminelen bij te staan. En zo is er een bananenrepubliek bewust gecreëerd. Onneembare hindernissen voor het gewone volk.