Blogopmaak

Achmea delft onderspit bij rechter: kosten contra expert moeten vergoed worden.

nov. 30, 2018

Interpolis en andere merken van Achmea, zoals Avéro, Centraal Beheer, Inshared en FBTO, maar ook andere verzekeraars, moeten nu gewoon de kosten vergoeden van contra experts die niet bij het Nivre zijn aangesloten. Ook als de contra expert zich niet aan de Gedragscode expertise-organisaties zou houden is dat volgens de rechter niet van belang. Dat bleek uit een vonnis van de rechtbank Arnhem.

De merken van Achmea hebben in polisvoorwaarden de rechten van de consument (onrechtmatig dus) beperkt, als hij zelf een eigen expert wil kiezen. Volgens de polisvoorwaarden moet de expert bij het Nivre zijn aangesloten en moet hij de Gedragscode voor Expertise-organisaties naleven.

Met deze uitspraak heeft de rechter een streep door deze voorwaarden gehaald, een consument mag gewoon kiezen welke contra expert hij wil en de verzekeraar moet die kosten volgens de wet (7:959 BW) gewoon vergoeden.

Verzekeraars willen graag grip houden op de vaststelling van de schade door de consument alleen te laten kiezen uit Nivre contra-experts. Het Nivre is de belangenvereniging van en voor experts, maar deze vereniging wordt door verzekeraars beïnvloed. Bestuursleden van het Nivre zijn tevens werkzaam bij Achmea en (voor) andere verzekeraars.

De belangenvereniging van verzekeraars, Het Verbond van verzekeraars, en het Nivre zijn daarom dus volstrekt partijdig en geheel afhankelijk van elkaar, ook al omdat de meeste Nivre experts door hun opdrachtgevers (verzekeraars) worden betaald. Zij ontvangen dagelijks vele opdrachten.

Het was natuurlijk voorspelbaar en doorzichtig dat Achmea alleen Nivre experts voorschreef, maar daar heeft de rechter nu een stokje voor gestoken.

Het tekent deze verzekeraar en ook andere verzekeraars die deze bepaling in hun voorwaarden hebben opgenomen. Iedereen snapt dat het niet eerlijk is, maar de klant moest in deze kwestie tóch eerst naar de rechter om zijn gelijk te halen. Alle genoemde verzekeraars stellen zogenaamd “het klantbelang centraal”, echter met deze uitspraak wordt weer eens aangetoond dat verzekeraars daarover “glashelder” liegen. Vooral het eigen belang telt, dat blijkt ook uit de lijst schadevoorbeelden welke al sinds 2012 op deze website is weergegeven.

De Consumentenbond heeft in de geldgids van juli 2018 het (volkomen logische) advies gegeven om altijd een expert te kiezen niet NIET voor verzekeraars werkt. Echter met de oneerlijke bepaling van Achmea zou daar geen ruimte voor zijn.

Laat u dus niet misleiden door de verzekeraar of diens expert, als u een contra expert kiest moet de verzekeraar die kosten betalen.

08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
30 sep., 2023
Leugens en bedrog door expert en verzekeraar
21 aug., 2023
Opgepast voor deze discriminatieclub!
16 aug., 2023
Volmacht van ASR rommelt maar wat aan, over ruggen verzekerden
12 aug., 2023
Liegen over reactietermijnen, dreigen met rechtszaak nodig voor er reactie komt.
Meer posts
Share by: