Consumentenbond: kies geen contra-expert die voor verzekeraars werkt


Geplaatst in: Nieuws | op 29 mei 2018 | 1 reactie.


In de Consumentengids van juni 2018 heeft de Consumentenbond een artikel geplaatst waarop wordt ingegaan op het recht van de verzekerde om bij een schade een eigen deskundige in te schakelen. De Consumentenbond noemt daarbij gevallen van klachten welke op onze website zijn geplaatst. Verzekeraar Promovendum lapt de regels over expertise compleet aan haar laars, geheel ten nadele van de verzekerde. De Consumentenbond heeft de AFM verzocht naar de handel en wandel van Promovendum te kijken.

Met name wordt de consument aanbevolen om geen contra-expert te kiezen die voor verzekeraars werkt. Dat komt hij te weten door dat expliciet aan de contra te vragen. Een logisch advies, daar een expert die even later weer voor verzekeraars werkt van zijn volgende opdrachtgever(s) afhankelijk is. Het zal voor zo’n contra-expert immers lastig zijn om objectief te blijven en geheel ten voordele van de gedupeerde te rapporteren.

De Consumentenbond stelt tevens dat het merendeel van de verzekeraars hun klanten niet wijzen op de mogelijkheid van contra-expertise. Dit was ons platform al jaren bekend en dit staat haaks op eerdere berichten van het Verbond van Verzekeraars en het Nivre, waarbij deze partijen nota bene hadden toegezegd “meer duidelijkheid over contra-expertise’ te geven. Deze berichten verschenen in 2015, nadat ons klachtenplatform hieraan aandacht had geschonken door de zaak bij de Tweede Kamer en bij Radar aan de orde te stellen. Ondanks beloften van verzekeraars is er dus de laatste drie jaar nog steeds niets veranderd.

Maar ook de laatste 16 jaar (!) niet, want in 2002 heeft de Ombudsman Schadeverzekeringen (de voorloper van het Kifid) aangegeven dat verzekeraars contraexpertise niet moesten frustreren. De kwestie was toen óók al actueel en ook toen werden gedupeerden stelselmatig door verzekeraars benadeeld. Maar ondanks alle zogenaamde duidelijkheid van verzekeraars blijkt dus nu nog steeds dat de zaken niet eerlijk zijn geregeld.

Verzekeringsklachten.nl pleit al tijden voor een ander verzekeringsbestel. In ons land bestaat het systeem van de zelfregulering. Dat houdt in dat de branche zichzelf “reguleert”. Er is dus van buitenaf geen toezicht, alles wordt door de branche zelf geregeld en het toezicht eveneens. Logisch dat zo’n systeem niet werkt, daarvan zie je geregeld de dramatische voorbeelden voorbijkomen. In 2008 zei toenmalig minister van Financiën Wouter Bos al dat de zelfregulering als systeem niet te vertrouwen is. Tóch lijkt de politiek het nog steeds niet nodig te vinden om dit systeem op de schop te nemen, waardoor het nog steeds kan bestaan dat verzekeraars hun klanten systematisch benadelen.

Antwoorden op kritische kamervragen worden voor de minister geformuleerd door (beleids)ambtenaren van het Ministerie van Financiën. Sommigen daarvan zijn bij of voor verzekeraars werkzaam geweest. Slim bekeken door het Verbond van Verzekeraars, want nu wordt de politiek vanuit het ministerie in slaap gesust, waardoor verzekeraars indirect de regie blijven houden!


Volgende bericht » »

Reacties

  1. Rick Jansen

    De zelfregulering moet duidelijk op de schop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

verzekeraarklachten.nl - Kompas in verzekeringsland.

0
Verbinden
Een moment geduld a.u.b....
Verstuur een bericht

Sorry! We zijn momenteel niet aanwezig, laat een bericht achter.

Naam
* E-mail
Beschrijving
Start chat

Heeft u een vraag? Bespaar tijd, stel uw vraag direct online!

Vul het formulier hieronder in voordat u de chat begint.

Naam
* E-mail
* Onderwerp
Chat nu hier met ons

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?