Blogopmaak

Onredelijke redelijkheidstoets

jun. 30, 2023

Misbruik van redelijkheid door verzekeraars

Je recht halen bij een conflict kost helaas geld. Een deskundige of belangenbehartiger werkt niet gratis, óók niet bij een verzekeraar die (bijvoorbeeld) onterecht een schade heeft afgewezen. Van de kosten van een specialist zegt de wet dat die redelijk moeten zijn. Maar wat is redelijk?

 

Over de zogeheten ’dubbele redelijkheidstoets’ is online veel te vinden. Er gelden (vrij vertaald) twee criteria: het moet redelijk zijn geweest om de kosten te maken en de hoogte ervan moet in verhouding staan tot het belang. Dus 10.000 euro kosten maken om 500 euro te krijgen kan niet.

 

Dit klinkt redelijk, maar wat als je een schade van 1200 euro hebt – of nog minder – en de verzekeraar weigert je onterecht schadevergoeding? Dan blijkt de ’redelijke’ dubbele redelijkheidstoets ervoor te zorgen dat je het wel laat om je recht via een deskundige te halen want als de belangenbehartiger door het steeds weer verzinnen want nieuwe smoezen door de verzekeraar  tien uur met jouw zaak bezig was, dan zal dat betekenen dat de verzekeraar met verwijzing naar de toets niet alle kosten van de belangenbehartiger zou hoeven betalen, onder het mom dat de verhouding zoek is.


Een belangenbehartiger zal immers al gauw tussen de 100 en 175 euro ex. btw calculeren en een advocaat nog veel meer; dan praat je in dit voorbeeld gemakkelijk over een veel hoger bedrag dan de schade zelf. Hoe langer de verzekeraar blijft weigeren, hoe meer tijd het dossier kost, zo simpel is het.

 

Niet zelden traineren verzekeraars bewust en zorgen zo voor meer kosten, om de verzekerde te ontmoedigen een belangenbehartiger in te schakelen. Laatstgenoemde moet dan soms stoppen omdat zijn kosten niet vergoed zullen worden. 


En bij een volgende keer is hij verplicht om de klant éérst voor zijn werkzaamheden te laten betalen omdat hij – geheel terecht – niet het slachtoffer wil zijn van het onrechtmatige handelen van de verzekeraar. Die is immers door de verzekerde gekozen, dus het risico daarvoor is aan de verzekerde. Maar dát heeft dan weer tot logisch gevolg dat de verzekerde het er dan maar bij laat zitten, omdat hij weet dat diens kosten niet worden vergoed. rechtsonzekerheid dus en misbruik van de dubbele redelijkheidstoets door verzekeraars, over de rug van de klant!



16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
30 sep., 2023
Leugens en bedrog door expert en verzekeraar
21 aug., 2023
Opgepast voor deze discriminatieclub!
16 aug., 2023
Volmacht van ASR rommelt maar wat aan, over ruggen verzekerden
Meer posts
Share by: