Blogopmaak

Verzekeringsmaffia vrij spel

aug. 13, 2023

Zelfregulering is vrijbrief voor corruptie, schijnheiligheid en bedrog

Maar zeer weinig consumenten hebben iets verstand van financiële producten. Bij het kopen van een TV of telefoon kijkt iedereen meteen naar de producteigenschappen en bij een auto besteden mensen uren en soms dagen om alle ins en outs goed te vergelijken, maar een verzekering wordt vooral op de prijs gekocht en tot overmaat van ramp ook nog via internet. Daarom staat op de homepage van de verzekeraar meteen al een button: "bereken uw premie" -alsof alleen dát zaligmakend is- terwijl je voor echte productinformatie juist (en alleen) bij de polisvoorwaarden moet zijn. Dáár lees je wat voor verzekering je koopt en wat, wanneer, en voor hoeveel iets onder de polis gedekt is. 


Ik moet vaak naar polisvoorwaarden van een maatschappij op zoek. Die zijn echter op de websites van verzekeraars belabberd slecht te vinden, en dan geldt voor mij nog een keer dat ik goed bekend met het vak. Maar een leek die het niet voor zijn werk nodig heeft, laat het dan al snel zitten.


Verzekeraars gaan er van uit dat die voorwaarden tóch niet worden gelezen, en dat is helaas de waarheid. De meesten kijken zelfs niet naar de voorwaarden als ze een schade hebben te claimen, ze laten dan liever alles aan de verzekeraar over. Dat is immers makkelijk.  Ik zie vaak dat mensen gemakzuchtig zijn, nonchalant en als ze geen schade hebben, totaal niet geïnteresseerd zijn in verzekeringsprodukten. En bij schades geven ze de regie compleet uit handen aan een partij die er belang bij heeft zo min mogelijk of niets uit te keren.


Dit is al decennia aan de orde, er is dus een kennisachterstand van jewelste en er is totaal geen gelijk speelveld. Een leek die niet weet wat hij voor verzekeringsproduct heeft gekocht en bovendien zijn schade door een partij laat regelen die niet of zo min mogelijk wil betalen. Als de verzekeraar zegt dat de schade niet is gedekt, gaat het gros er nog van uit dat deze wel gelijk zal hebben, want die heeft immers een expert gestuurd.... Hoe dom wil je het hebben? 


Nou, het kan nóg gekker! Eerst is er al een enorm ongelijk speelveld, maar bovendien is er bij de partij die de giga voorsprong heeft totaal geen sprake van effectief toezicht. In Den Haag hebben ze namelijk verzonnen dat voor verzekeraars het systeem van zelfregulering geldt. Dus dat verzekeraars hun eigen toezicht mogen houden op de zaken die ze doen. Slagers keuren zo hun eigen vlees zonder deskundig toezicht van buitenaf en dat is al decennia aan de orde. Niemand staat daarbij stil. Er zijn wél talloze regels, protocollen en gedragscodes, maar die zijn vooral om de burger te doen geloven dat het allemaal keurig geregeld is, en in letterlijke zin is dat ook zo. Dat is nu juist het schijnheilige van de branche.


Iedereen kan bedenken dat er in een dergelijke setting alleen maar nóg meer scheve verhoudingen ontstaan en als het maar lang genoeg duurt wordt het systeem (en de uitvoering ervan) vanzelf een beerput van bedrog, leugens, schijnheiligheid en (legale) diefstal. De bewijzen zijn er: de zwendel met honderduizenden (!) uitvaartpolissen waarbij in natura praktisch niets werd vergoed, we kennen allen de woekerpolisaffaire waarbij de maandelijkse inleg van (7 miljoen!) verzekerden op legale wijze -door het berekenen van veel te hoge kosten- achterover werd gedrukt. 


Die misstanden hebben de verzekeraars niet zelf aangekaart -laat staan aangepakt- maar er is pas verandering in gekomen toen het bedrog in de publiciteit kwam.


Ik zie dagelijks de bewijzen voorbijkomen van het misbruik dat verzekeraars maken van de onkunde en de laksheid van hun klanten. Er wordt gelogen, ten onrechte dekking of contra-expertise geweigerd en stiekem -dus zonder dat de verzekerde het merkt- worden polisvoorwaarden in het nadeel van de verzekerde gewijzigd. En als er een schade komt, dan worden schijnheilig de nieuwe voorwaarden gehanteerd die veel slechter voor de verzekerde uitpakken. Zo werd pas nog een verzekerde van AON voor 10 mille bedrogen,  ondanks dat de schadebehandelaar schreef dat haar kwestie met de meeste zorg werd behandeld. 


Dergelijke louche praktijken komen aan de lopende band voor. Deze helpdesk heeft dat een paar jaar geleden bij de AFM aangekaart, dat ging toen over   Promovendum, die kreeg een paar maand geleden 2.5 miljoen boete. Unigarant en Ansvar zijn voor leugens en fraude inmiddels ook bij de AFM aangegeven en voor ASR/AON komt dat binnenkort ook.


Als je een branche de boel zelf uit laat zoeken zonder structureel toezicht van buitenaf, kun je zeker bij een financiële branche de gevolgen wel voorspellen. Datzelfde geldt voor het zorgsysteem, waarin miljarden omgaan en waarvan iedereen het nadeel ondervindt: je betaalt steeds meer en je krijgt steeds minder vergoed, zo werken verzekeraars nu eenmaal.


Maar in Den Haag hebben ze het verzonnen dat de zorg geprivatiseerd moest worden. Je moet  er dus niet van opkijken dat het verzekeringsbestel is verworden tot een corrupt en uitgehold systeem, uitsluitend in het voordeel van de verzekeraar. Je hoeft niet gestudeerd  te hebben om tot die voorspelbare conclusie te kunnen komen.


Met dank aan de politiek in deze bananenrepubliek!


16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
30 sep., 2023
Leugens en bedrog door expert en verzekeraar
21 aug., 2023
Opgepast voor deze discriminatieclub!
16 aug., 2023
Volmacht van ASR rommelt maar wat aan, over ruggen verzekerden
Meer posts
Share by: