Blogopmaak

Kassa: Kifid goede oplossing?

jan. 22, 2016

De redactie van Kassa heeft Verzekeringsklachten.nl benaderd in verband met de werkwijze van het Klachteninstituut voor Financiële Dienstverlening. Morgenavond wordt het onderwerp in de uitzending voor het voetlicht gebracht.

Alweer een paar jaar geleden heeft dit platform  bij het Kifid het probleem aan de orde gesteld over de ongelijkheid in de verhouding klager – verzekeraar. Ook het Verbond van verzekeraars is van de problematiek op de hoogte, bij wie wij het een en ander al in 2011 aan de orde hebben gesteld. Vijf jaar geleden dus!

Uit de praktijk blijkt namelijk dat de klager doorgaans een onwetende consument is, maar dat hij in de klachtenprocedure bij het Kifid tegenover gespecialiseerde juristen of advocaten van de verzekeraar komt te staan.

Verzekeringsklachten.nl heeft het Kifid gevraagd om samen met verzekeraars een eerlijk (gelijkwaardig) krachtenveld te faciliteren, maar het Kifid reageerde slechts met de opmerking dat wij dan eerst maar eens met dossiers moesten komen waaruit bleek dat er daarvan sprake was. Erg merkwaardig vinden wij, omdat het Kifid slechts in de eigen dossiers behoeft te kijken, dan blijkt al direct dat de behandelaars, altijd met Mr. vóór de naam, bij de bank of verzekeraar in alle gevallen gespecialiseerd juristen zijn die uiteraard veel ervaring hebben met het behandelen (lees: afwijzen) van klachten.

In een (al oud) jaarverslag van het Kifid wordt gesteld “dat de consument niet in staat is verzekeringskwesties te beoordelen”.  Dan is zijn positie bij een klachtenprocedure wel duidelijk, zou je zeggen. Het Kifid stelt op haar Website ‘dat het klantbelang centraal staat’. Dat roeptoeteren verzekeraars ook al jaren.

De directeur van het Verbond stelt letterlijk op de website: Het begrip ‘klantbelang centraal’ is iets waar we naar willen handelen, maar niet te veel op moeten tamboereren.”

Blijven dit loze woorden of gaat het Kifid (en de verzekeraars) daar eindelijk een keer iets mee doen?

16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
30 sep., 2023
Leugens en bedrog door expert en verzekeraar
21 aug., 2023
Opgepast voor deze discriminatieclub!
16 aug., 2023
Volmacht van ASR rommelt maar wat aan, over ruggen verzekerden
Meer posts
Share by: