Klantgerichte verzekeraar schendt eigen gedragscode

18 januari 2014

Verzekeraar Reaal is door de rechtbank op de vingers getikt en moet de resultaten van een persoonlijk onderzoek naar de handel en wandel van een (deels) arbeidsongeschikte verzekerde buiten beschouwing laten. De verzekeraar heeft daarmee de door haar zelf ondertekende Gedragscode Persoonlijk Onderzoek overtreden. Dat oordeelde rechtbank Amsterdam begin deze maand. Reaal mag de gegevens van het persoonlijk onderzoek in ieder geval niet gebruiken bij de schaderegeling. De rechter wijst op de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek van het Verbond, waarin staat dat een persoonlijk onderzoek kan worden ingesteld als het feitenonderzoek onvoldoende uitsluitsel geeft of wanneer er twijfel is over juistheid of volledigheid van de resultaten van het feitenonderzoek.

Het komt geregeld voor dat verzekeraars bij het inschakelen van een onderzoeksbureau hun boekje te buiten gaan. Daarbij worden er van een verzekerde voorwaarden geëist die onredelijk zijn of die de belangen van de verzekerde schaden, enkel om de verzekerde in een kwaad daglicht te kunnen stellen of om een vermoeden van fraude te kunnen suggereren. In dat geval hoeft de verzekeraar niet tot uitkering over te gaan.

Het ligt voor de hand dat het onderzoeksbureau er bij de verzekeraar mee ‘scoort’ als hij weer een zaak op die manier heeft kunnen manipuleren, ten voordele van zijn opdrachtgever, de verzekeraar. Dat Reaal het keurmerk Klantgericht Verzekeren draagt toont weer eens aan dat dergelijke ‘keurmerken’ geen enkele waarde hebben en alleen door de verzekeraars zelf worden gebruikt voor reclame doeleinden!

Als u een dergelijke situatie kent, kunt u dit melden bij deze website. Dan is er namelijk sprake van een onterecht handelen van de verzekeraar en in zo’n geval kan de zaak niet zelden alsnog ten voordele van de consument worden beslecht.

29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts