Blogopmaak

Appels met appels

jun. 02, 2020

Het vergelijken van producten en diensten op internet is in. Huishoudelijke producten, sportartikelen, auto’s, computers, je kunt tegenwoordig alles met elkaar vergelijken, óók financiële producten. Toch zijn die een stuk lastiger te vergelijken. Dat komt omdat die in eerste beschouwing hetzelfde lijken, maar als je beter kijkt, op veel details verschillen, zeker als het om verzekeringen gaat. Apart, dat mensen uren en soms dagen bezig zijn met de aanschaf van een computer of een auto, maar dat het kopen van een verzekering nauwelijks aandacht krijgt. Het interesseert de mensen kennelijk niet.

Ik kan dat wél en niet begrijpen. Ik kan het niet begrijpen omdat, als je schade hebt, het belangrijkste wapenfeit is of je er wel of niet voor verzekerd bent. Je zou dat als verzekerde toch moeten willen weten. Maar het schijnt dat mensen een verzekering aanschaffen en er vervolgens automatisch van uit gaan dat het wel goed zal zitten, en dát zonder dat ze de polisvoorwaarden hebben gelezen of hebben vergeleken. Dáár snap ik dus niets van! Jarenlang betalen ze premie voor een verzekering, maar als ze erachter komen dat er iets niet gedekt blijkt te zijn is Leiden in last. Dan roept men ineens: waar heb ik nu een verzekering voor? 
Oh ja?? Als u een verzekering koopt, betekent dat dan dat alle schades altijd en overal gedekt zijn? Zonder enige restrictie en onder alle omstandigheden? Écht niet!!  

Wat wél en niet gedekt is staat in de polisvoorwaarden omschreven. Ik zou liever schrijven: ‘staat duidelijk omschreven’, maar dat is dus niet zo. Verzekeraars begrijpen hun eigen voorwaarden niet eens altijd. Degenen die de voorwaarden hebben opgesteld zijn niet dezelfde personen als die op een schadeafdeling zitten. In de praktijk worden schades onterecht worden afgewezen omdat die voorwaarden verkeerd worden uitgelegd. Ik bedoel hier dan niet de schaderegelaars die bewust de voorwaarden verkeerd uitleggen om zodoende een schade te kunnen afwijzen, want dat komt helaas óók voor. 

Als polisvoorwaarden beter waren verwoord zouden er minder misverstanden zijn, echter dat is niet het enige. Als ze duidelijker en begrijpelijker (lees: korter) waren, zouden meer consumenten deze willen lezen. Nu is dat niet het geval: er is vaak een lange lijst van allerlei situaties die onder de uitsluitingen vallen en waarvoor dus geen dekking bestaat. Of er is een lange lijst van gedekte gebeurtenissen en als jouw situatie daar niet onder is genoemd heb je mooi pech. Dan ben je er niet voor verzekerd. Polisvoorwaarden zijn ellenlang en om die reden is er geen sterveling die vóór het afsluiten van de polis zin heeft om zich erin te verdiepen. En dát kan ik dan dus wél begrijpen. Je moet immers al behoorlijk onderlegd zijn wil je snappen wat er precies staat, maar ook dán ontbreekt het de consument aan praktijkervaring om te kunnen inschatten welke praktische waarde het geschrevene heeft. Hoe moet een consument dan in ‘s-hemelsnaam een fatsoenlijke vergelijking kunnen maken? Op een vergelijkingssite? Vergeet het maar. Via een financieel adviseur? Die kent écht de voorwaarden van alle verzekeringen niet. Het vergelijken is met het huidige systeem voor een leek gewoon niet mogelijk!  
Geregeld laat het Verbond -de belangenvereniging van verzekeraars- weliswaar volgens een ‘eigen onderzoek’, weten dat de consument prijs zou stellen op duidelijke informatie, in begrijpelijke taal. Dat is natuurlijk een open deur. Het feit dat verzekeraars al jaren een negatief imago hebben getuigt van het bewijs dat verzekeraars -én hun belangenvereniging-  er nog steeds niet zijn geslaagd om de klant duidelijk te zeggen waar het op staat. En dan heb ik het niet over de reclameslogans, maar over duidelijke polisvoorwaarden. Polisvoorwaarden die insluiten. Niet die uitsluiten.

Eigenlijk is het heel simpel: maak de polisvoorwaarden van de gangbare verzekeringsproducten (opstal, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid) hetzelfde. Als er iets moet worden gewijzigd, dan doen verzekeraars dat en bloc, dus allemaal tegelijk. Dan weet de consument waarvoor hij is verzekerd, want dat is overal hetzelfde. Dan kan hij óók eerlijk op prijs vergelijken, appels met appels. 

Anton Rietveld

16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
30 sep., 2023
Leugens en bedrog door expert en verzekeraar
21 aug., 2023
Opgepast voor deze discriminatieclub!
16 aug., 2023
Volmacht van ASR rommelt maar wat aan, over ruggen verzekerden
Meer posts
Share by: