1e uitspraak Ombudsman Schadeverzekeringen

3 april 2018

De Ombudsman Schadeverzekeringen heeft een maand na haar start een uitspraak gedaan in een zaak waarbij NH1816 een schadevergoeding terug vorderde op haar verzekerde, na die te hebben uitgekeerd aan een schuldloze tegenpartij.

De uitspraak is tegengesteld aan een niet-bindende uitspraak van het KifiD, waar dezelfde kwestie eerder was voorgelegd. Anders dan het KiFiD komt de Ombudsman tot het oordeel dat de betreffende verzekeraar de verzekerde niet op correcte wijze tot betaling van de maandelijkse premie heeft gemaand en waarom de de verzekeraar de verzekeringsovereenkomst niet juist heeft beëindigd/geroyeerd.

Doorslaggevend voor de overwegingen van de Ombudsman zijn de dwingend wettelijke bepalingen voor een verzekeraar bij schorsing van de dekking van een verzekeringsovereenkomst en de daarbij door NH1816 te betrachten zorgplicht.

Opmerkelijk vond de Ombudsman het door NH1816 onverklaard gelaten feit dat zij in 2013 al aanmaningen gestuurd zou hebben waarop prominent op het briefpapier gedrukt stond dat de NH1816 “200 jaar” was. Op dat moment bestond de NH1816 namelijk “slechts” 197 jaar.

Bilthoven – 3 april 2018

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts