1e uitspraak Ombudsman Schadeverzekeringen
De Ombudsman Schadeverzekeringen heeft een maand na haar start een uitspraak gedaan in een zaak waarbij NH1816 een schadevergoeding terug vorderde op haar verzekerde, na die te hebben uitgekeerd aan een schuldloze tegenpartij.
De uitspraak is tegengesteld aan een niet-bindende uitspraak van het KifiD, waar dezelfde kwestie eerder was voorgelegd. Anders dan het KiFiD komt de Ombudsman tot het oordeel dat de betreffende verzekeraar de verzekerde niet op correcte wijze tot betaling van de maandelijkse premie heeft gemaand en waarom de de verzekeraar de verzekeringsovereenkomst niet juist heeft beëindigd/geroyeerd.
Doorslaggevend voor de overwegingen van de Ombudsman zijn de dwingend wettelijke bepalingen voor een verzekeraar bij schorsing van de dekking van een verzekeringsovereenkomst en de daarbij door NH1816 te betrachten zorgplicht.
Opmerkelijk vond de Ombudsman het door NH1816 onverklaard gelaten feit dat zij in 2013 al aanmaningen gestuurd zou hebben waarop prominent op het briefpapier gedrukt stond dat de NH1816 “200 jaar” was. Op dat moment bestond de NH1816 namelijk “slechts” 197 jaar.
Bilthoven – 3 april 2018
Het bericht 1e uitspraak Ombudsman Schadeverzekeringen verscheen eerst op Klachten over een verzekering? Meld het verzekeringsklachten.nl.