Klant ontevreden over verzekeraar

10 oktober 2012

Vandaag verscheen het bericht in de Telegraaf dat verzekeraars de vertrouwensbreuk met klanten nog niet hebben weten te lijmen.

Maar liefst 80% van de de consumenten vindt dat maatschappijen de belangen van de klant onvoldoende centraal stellen. Verder vinden klanten de informatie die ze krijgen onduidelijk en laat de toelichting bij de afwijzing van de schadeclaim te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van de stichting toetsing verzekeraars dat vandaag wordt gepubliceerd. De stichting had in Delft vandaag een seminar “klantgericht verzekeren”.

‘Consumenten vinden het belangrijk dat verzekeraars heldere en duidelijke voorlichting geven’, aldus directeur Rob van Kesteren van de stichting die het keurmerk klantgericht verzekeren uitgeeft.

Beoordeling van de klachten die wij als verzekerdenplatform binnen krijgen laat een zelfde indruk zien: er wordt  door verzekeraars soms maar wat geroepen als reactie op een schadeclaim. Daarbij worden argumenten gebruikt die werkelijk kant noch wal raken. Als daartegen wordt geprotesteerd worden deze argumenten simpelweg herhaald, met als toevoeging ‘dat er geen aanleiding is om hun standpunt te herzien.’ Het hoeft geen verbazing te wekken dat een dergelijke handelwijze het vertrouwen in de branche ondermijnt.

Al jaren getroosten verzekeraars zich  moeite om het imago van de branche op te poetsen met allerlei campagnes, ‘position papers’ en ‘consumentenmonitors’. De meest prachtige namen worden daarbij gebruikt. Toch is er bij consumenten geen vertrouwen.

Verzekeringsklachten.nl heeft het Verbond van Verzekeraars herhaaldelijk benaderd om hierover te praten. Een voorstel met  met praktische verbeterpunten is aangereikt. Verzoeken zijn gedaan om hierover van gedachten te wisselen. Het Verbond laat niets meer van zich horen, ondanks dat zij heeft aangeven “op zoek te zijn naar signalen die voor verbetering vatbaar zijn”. Kunt u die logica volgen?

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts