Verzekeraars: lak aan eigen gedragscodes

4 oktober 2012

Verzekeraars moeten zich aan een code voor goed gedrag houden. Daar maken ze alleen nog niet veel haast mee. Bij een aantal verzekeraars lijkt het gevoel van urgentie voor het volledig naleven van de code te ontbreken, aldus rapportage van de Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars, die onder leiding staat van advocaat en SER-lid Ferdinand Grapperhaus. Het klantbelang wordt onvoldoende meegewogen, het bewustzijn van een gedragscode moet groeien.

Vorig jaar kwam Grapperhaus tot een soortgelijke conclusie: “Veel verzekeraars verwachten geen groot effect van de gedragscode en twijfelen aan de toegevoegde waarde van deze bindende zelfregulering, een meer positieve instelling zal nodig zijn om het doel van de code te realiseren.”

De heer Grapperhaus heeft ‘ja’ gezegd tegen het voorzitterschap van de commissie, omdat hij overtuigd is van de werking van zelfregulering, aldus een bericht in de media.

Vorig jaar deed kamerlid Ewout Irrgang in een Radar-uitzending de uitspraak: ‘ik heb geen enkel vertrouwen in de zelfregulering van de branche”.

De tijd zal leren welke van de twee heren de beste kijk op de realiteit heeft. Het onlangs  door verzekeraars gepubliceerde bericht over hun eigen consumentenmonitor http://verzekeraarklachten.nl/blog/brevet-van-onvermogen-bij-verzekeraars/ doet de weegschaal voorlopig nog duidelijk in het voordeel van het kamerlid doorslaan.

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts