Verzekeraars: lak aan eigen gedragscodes
Verzekeraars moeten zich aan een code voor goed gedrag houden. Daar maken ze alleen nog niet veel haast mee. Bij een aantal verzekeraars lijkt het gevoel van urgentie voor het volledig naleven van de code te ontbreken, aldus rapportage van de Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars, die onder leiding staat van advocaat en SER-lid Ferdinand Grapperhaus. Het klantbelang wordt onvoldoende meegewogen, het bewustzijn van een gedragscode moet groeien.
Vorig jaar kwam Grapperhaus tot een soortgelijke conclusie: “Veel verzekeraars verwachten geen groot effect van de gedragscode en twijfelen aan de toegevoegde waarde van deze bindende zelfregulering, een meer positieve instelling zal nodig zijn om het doel van de code te realiseren.”
De heer Grapperhaus heeft ‘ja’ gezegd tegen het voorzitterschap van de commissie, omdat hij overtuigd is van de werking van zelfregulering, aldus een bericht in de media.
Vorig jaar deed kamerlid Ewout Irrgang in een Radar-uitzending de uitspraak: ‘ik heb geen enkel vertrouwen in de zelfregulering van de branche”.
De tijd zal leren welke van de twee heren de beste kijk op de realiteit heeft. Het onlangs door verzekeraars gepubliceerde bericht over hun eigen consumentenmonitor http://verzekeraarklachten.nl/blog/brevet-van-onvermogen-bij-verzekeraars/ doet de weegschaal voorlopig nog duidelijk in het voordeel van het kamerlid doorslaan.
Het bericht Verzekeraars: lak aan eigen gedragscodes verscheen eerst op Klachten over een verzekering? Meld het verzekeringsklachten.nl.