Door Kifid beetgenomen

nov. 02, 2020

Ik heb eerst al een lijdensweg met Promovendum meegemaakt, nadat ik een water schade bij ze had geclaimd. Een hele flinke helaas, meer dan anderhalve ton. Ze wilden uiteraard niet uitkeren en iedere keer kwam er een andere smoes, tot wel 4 x toe! Inplaats van mij op mijn recht te wijzen om een contra expert te nemen, daartoe zijn ze nota bene volgens meerdere gedragscode- en (Nivre)regels verplicht, hielden ze me fijn aan het lijntje en bleven maar afwijzen. Vervolgens ben ik naar het Kifid gegaan, maar daar ben ik al net zo beetgenomen en ook dáár houden ze hun eigen regels (Reglement) niet. Niet één keer, maar verschillende keren en in diverse opzichten. 


Dat begon al toen ik de klacht op hun website aanmeldde, waar je aan moet kruisen of de uitspraak wel of niet bindend zal zijn. Ik heb bindend aangekruist, want ik wil natuurlijk niet dat Promovendum later kan zeggen dat ze zich niet aan de uitspraak hoeft te houden. Daarmee krijg je dus de indruk dat je een echt bindend advies ontvangt als de uitspraak volgt. Dat blijkt al niet zo te zijn, daarmee wordt je dus meteen al op het verkeerde been gezet.

Maar, toen een een half jaar later de uitspraak kwam, stond er ineens bovenaan dat het geen bindende uitspraak was. Het Kifid had dus eigenhandig en zonder mij in te lichten het karakter van de uitspraak gewijzigd van bindend naar niet bindend. 


Toen ik bij het Kifid aan de bel trok om te vragen waarom ze het bindende karakter van de uitspraak hadden gewijzigd in NIET bindend, schreef de secretaris ijskoud: U wilt graag weten wat de reden voor deze wijziging is. Hierbij bericht ik u dat er geen wijziging heeft plaatsgevonden. Uitspraken van de Geschillencommissie over klachten die zijn gericht tegen Promovendum zijn altijd niet-bindend, ongeacht de keuze van Consument. Hier kan ik helaas niets aan veranderen, hoe vervelend dat ook is nu u graag een bindende uitspraak wenste.

Ik moest het écht nóg een keer lezen, want ik geloofde mijn ogen niet! Het Kifid heeft stiekem mijn klacht gewijzigd van bindend naar niet bindend, maar nee hoor: hierbij bericht ik u dat er geen wijziging heeft plaats gevonden en ik kan er niets aan doen helaas, jammer dan!

Het Kifid moet zich uiteraard aan haar eigen Reglementen houden. Wat staat er in dat Reglement onder artikel 28.3 ? Ik citeer: als de verzekeraar de uitspraak niet als bindend wenst te beschouwen, zal de klager daaromtrent vooraf door het Kifid worden geïnformeerd. Logisch, want je wil van te voren wél weten of je nog in hoger beroep kunt én je wil dat de verzekeraar niet onder de uitspraak uit kan. In mijn geval heeft het Kifid dus zonder me erover te informeren, het bindende veranderd in niet bindend, en nu kan ik zogenaamd ook niet meer in hoger beroep. Wat de zaak natuurlijk nóg gekker maakt, is dat het kennelijk standaard is dat Promovendum geen bindende uitspraak accepteert, dus het Kifid weet dit al jaren! Dan verwacht je toch dat ze die informatie op hun website zetten! Een veeg teken, zowel van de kant van Promovendum als van de kant van het Kifid! 

Ik voel me dus zwaar beetgenomen door het Kifid die zich niet aan haar eigen regels houdt en kiekeboe speelt over het zogenaamd bindend of niet bindende van haar uitspraken!


Frans Oostendorp - Maarssen



02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: