NH1816 verkwist polisgeld verzekerden

5 november 2017

NH1816 die zich de beste schadeverzekeraar van Nederland noemt, deed iets opvallends in een onlangs door een gedupeerde verzekerde aangespannen procedure. NH1816 wierp als extra bezwaar een incident op. Zij vroeg de rechter om haar gedupeerde verzekerde financiële garanties te laten stellen, nog vóórdat de rechter al iets zou zeggen over de diefstalschade (waar het in de hoofdzaak over ging).

NH1816 eiste van verzekerde een bankgarantie van 1.000 euro, vóórdat dat zij op de door haar gedupeerde gestelde eisen in de dagvaarding inhoudelijk zou ingaan. Die garantie was bedoeld om “de financiële risico’s” van NH1816 te dekken voor het geval deze verzekerde -die na de diefstal uit zijn Nederlandse woning- in Duitsland is gaan wonen, veroordeeld zou worden tot betaling van de proceskosten”.

De gedupeerde gaat vanwege de inbraak, maar vooral door het afwijzende en onrechtmatige gedrag van NH1816 al door een moeilijke tijd. Dus als deze zaak al voor de rechter moet komen is dat op zich al ten hemel schreiend, maar de actie van NH1816 op zo’n moment, nota bene bij iemand die bestolen (!) is, dat zij óók nog eens gaat zeuren om garanties, staat haaks op het centraal stellen van het belang van de klant.

Het vonnis van de rechter was duidelijk: op grond van het Haags Rechtsvorderingsverdrag wat nota bene al uit 1954 stamt, had NH1816 NIET het recht om dergelijke garanties te verlangen. NH1816 (bijgestaan door advocatenkantoor Maree en Dijxhoorn) had dat Verdrag natuurlijk moeten kennen en nu dát het geval is heeft ze dus te kwader trouw gehandeld. Het heeft er daarmee meer van weg dat NH1816 haar verzekerden liever pest, dan helpt.

NH1816 kreeg dus van de rechter géén garantie, maar moest wél € 400,00 betalen omdat ze tijdens de rechtszaak ten onrechte het incident had opgeworpen. Geld, waarvan voor NH1816 vooraf duidelijk was en in elk geval duidelijk had moeten zijn dat dit nutteloos zou worden uitgegeven. Nu dat geld om geld gaat wat door verzekerden moet worden betaald en nu zij volgens de Gedragscode Verzekeraars verplicht is om ‘maatschappelijk verantwoord te ondernemen’, heeft ‘de beste verzekeraar van Nederland’ met haar incident bovendien de genoemde Gedragscode overtreden.

E. Horssius

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts