Onderzoeksbureaus gaan boekje vaak te buiten

feb. 14, 2012

Eind vorig jaar werd mijn motorfiets gestolen. Nog niet eerder had ik een claim ingediend bij een verzekeringsmaatschappij.

De medewerker van de klantenservice gaf op enig moment -na over en weer wat correspondentie- aan dat hij een onafhankelijk bureau in ging schakelen om een onderzoek te laten verrichten om op basis van hun rapport de claim te beoordelen. Nota bene waren er intern bij de maatschappij enkele stukken zoekgeraakt, dus de fout lag niet bij mij.

De man van het onderzoeksbureau confronteert mij als hij op bezoek komt met wat me allemaal te wachten staat indien ik de waarheid niet getrouw weergeef. Ik zou een notering krijgen als fraudeur en nooit meer bij financiële instellingen kunnen aankloppen. Als bijzonder rechercheur van VIDI heeft hij toegang tot informatie waar ‘gewone’ rechercheurs niet bij kunnen. De man kijkt me op een indringende wijze aan, spreekt mij op stringente manier toe, vraagt voortdurend of ik hem wel goed begrepen heb. Op zeker moment vond ik het welletjes en onderbrak hem, aangezien ik de relevantie niet in zag van deze huishoudelijke mededelingen. Ontstemd reageerde de rechercheur van VIDI dat indien ik niet mee wilde werken aan zijn onderzoek, hij dat zou rapporteren aan UNIGARANT en dat de consequenties voor mijn rekening zouden zijn. Natuurlijk kon ik mijn claim ook gewoon intrekken, dat zou dan verder zonder vervelende consequenties zijn, aldus de rechercheur. De stemming wordt grimmig. De rechercheur tracht verwarring te stichten in de antwoorden die wij (mijn vrouw en ik)geven. Tijdens het gesprek refereert hij mateloos naar de mededelingen die hij bij aanvang van het onderzoek heeft gedaan. Wij voelen ons diep beledigd en verslagen. Wij zijn er van overtuigd dat VIDI en UNIGARANT er slechts op uit zijn om ons frauduleuze handelingen te verwijten waarna de verzekering niet tot uitkering over hoeft te gaan. Inmiddels heb ik op internet gezien dat dit bureau dezelfde methoden hanteert bij andere gedupeerden en dat ik die notities niet had moeten ondertekenen. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik me ingelaten heb met zo’n ‘onafhankelijk onderzoek’.

Gelukkig vond ik op internet de site Verzekeraarklachten.nl. Ik heb daar mijn beklag gedaan.  Aanvankelijk was ik ietwat sceptisch omdat mij werd verteld dat het mij allemaal niets zou gaan kosten, maar ik ben daar voortreffelijk geholpen. Toen er een envelop van VIDI in de bus viel, met daarin een lijst met ‘aanvullende’ vragen, bleek wel dat wij zonder de hulp van Verzekeraarklachten.nl kansloos waren geweest. Je geeft als niets vermoedende verzekerde vaak veel te veel informatie die later tegen je wordt gebruikt. Dan kun je maar beter een deskundige en sterke helpdesk naast je hebben die de kastanjes voor je uit het vuur haalt.

F.H., Amsterdam

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: