Pas op bij vragen over uw gezondheid!

jan. 28, 2012

Bij het aanvragen van een medische verzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering of een afgeleid product daarvan moet men vrijwel altijd een medische verklaring invullen.

Soms is dat een uitgebreide en aparte vragenlijst, maar vaak gaat het om slechts een paar open en algemene vragen, zoals: ‘Heeft u klachten over uw gezondheid of heeft u die  in het verleden gehad?’ of ‘Bent u wel eens langer dan een week ziek thuis geweest? en ‘Heeft u ooit medicijnen gebruikt?’

Met een paar schijnbaar onbenullige vragen wordt onbewust de indruk gewekt dat het niet zo relevant is om kleinigheden te vermelden.

U wilt zich als verzekerde natuurlijk ook niet meteen als een zielig persoon presenteren en als u een keer spit in de rug hebt gehad waarbij u een paar weken rustig aan moest doen is dat nou niet te benoemen als een ernstige en vermeldenswaardige gebeurtenis. O.k., u heeft toen bij de huisarts om pijnstillers gevraagd want een aspirientje was net even te zwak. Daardoor kon u immers ook veel eerder weer aan het werk. Let op nu!

U heeft een drukke baan en een dynamisch bestaan en u besluit  jaren later een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Tien tegen één dat u zich het geval van spit in de rug niet meer kunt herinneren, áls u zoiets onbenulligs bij een paar ogenschijnlijk niet erg doortastende vragen al had willen noemen…

Een paar jaar later moet u om welke nare reden dan ook een beroep op de polis doen, waarvan u op dat moment (nog) erg blij bent dat u die hebt afgesloten. De verzekering gaat op dat moment uw medische geschiedenis na. Let wel: niet eerder. U hebt eerst fijn premie betaald, die is mooi binnen. Dan ziet de verzekeraar dat de huisarts u de bewuste pijnstiller heeft verstrekt toen het in uw rug was geschoten.  Dat had u op het aanvraagformulier niet opgegeven: de verzekeraar beroept zich op verzwijging en keert niets uit!

Let dus op bij het beantwoorden van vragen over uw gezondheid. Dergelijke vragen vormen wel degelijk een ‘medische verklaring’. Vul alles wat  u zich kunt herinneren daarbij in.  Nog slimmer is het om de huisarts een kopie te vragen van uw dossier en dat bij de polisaanvraag te voegen . Dan is het vrijwel uitgesloten dat de verzekeraar zich op verzwijging te beroepen.

Verzekeraarklachten.nl is voornemens om de onredelijkheid van de hierboven geschetste situatie bij het Verbond van Verzekeraars en de politiek aan de orde te stellen. Want het is niet eerlijk om eerst –als verzekeraar- bij de klant de indruk te wekken dat je alleen in ernstige medische aandoeningen geïnteresseerd bent, om veel later ineens onbenulligheden aan te grijpen als reden om niet te hoeven betalen!

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: