Vrijwillig betekent bij Centraal Beheer verplicht!

feb. 03, 2013

Ik heb eind september een schadeclaim ingediend bij Centraal Beheer omdat er in mijn auto was ingebroken. Als reactie daarop krijg ik te horen dat er een fraude-onderzoeker bij mij op bezoek komt. Op  enig moment vindt het gesprek plaats en de onderzoeker stelt diverse vragen over de zaak. Ik vertel alles wat de onderzoeker wil weten. Op vragen die niet met de zaak zelf te maken hebben hoef ik natuurlijk niet te antwoorden, dus dat doe ik dan ook niet.

De onderzoeker schrijft ondertussen van alles op. Als hij kennelijk klaar is met de vragen wil hij dat ik alles wat hij heeft opgeschreven nog eens nalees. Hij vraagt ook of ik de verklaring wil ondertekenen. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik vind dat ik niet verplicht ben om iets te ondertekenen wat een ander heeft opgesteld. Ik heb de onderzoeker netjes gezegd wat ik wist en wat ik niet wist, niet meer, niet minder. Ik hoef niet nog eens na te lezen wat hij voor zichzelf heeft opgesteld, dat moet hij zelf maar doen.

Wát de onderzoeker opschrijft, hóe hij het opschrijft, welke vragen voor hem mogelijk belangrijk zijn en waarom hij die vragen stelt is helemaal zijn zaak, niet de mijne. Mijn bijdrage bestaat er uit dat ik alle info die ik weet, zonder voorbehoud moet mededelen. Wat de onderzoeker daarmee doet is zijn zaak.

Nu krijg ik ineens een brief van de onderzoeker dat ‘er in overleg met de verzekeraar is besloten om de claim niet verder te behandelen’ zolang ik mijn handtekening niet heb gezet. Met ‘nogmaals een verwijzing naar de polisvoorwaarden’.  Op grond van wélke polisvoorwaarden ik verplicht zou zijn om een handtekening te moeten zetten onder een papier wat een ander heeft opgesteld, dát werd er gemakshalve maar niet bij vermeld!

Lekker makkelijk van zo’n onderzoeker. Wél ergens naar verwijzen, maar zonder te weten waarnaar. De onderzoeker kon het kennelijk  zelf ook niet bedenken, maar schreef in dezelfde brief: als je wilt reageren op dit bericht, dan reageer  je maar naar de verzekeraar. Verder niets. Dus geen contactpersoon, geen referentie, helemaal niets.  Dus eerst niet weten waar je het over hebt en vervolgens ‘ins blaue hinein’ naar de verzekeraar wijzen.

Dit muisje gaat zeker een staartje krijgen want zo gemakkelijk laat ik me natuurlijk niet door een onderzoeker afschepen. Vanzelfsprekend is medewerking aan een onderzoek verplicht, de verzekeraar moet immers dingen kunnen uitzoeken op grond van informatie die ik hem geef. Maar als ik nu al wordt verplicht om een handtekening te zetten onder een opstelling van de onderzoeker, omdat anders mijn claim niet wordt behandeld, dan is dat is gewoon onrechtmatig.  Een verzekeraar behoort handelingen die men vrijwillig kan en mag doen, niet verplicht te stellen!

Y.Boulhout, Amsterdam

 

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: