fouten bij verzekeraars door automatisering
Even Apeldoorn bellen
Geregeld gebeurt het dat verzekerden berichten van hun verzekeraar ontvangen die door het automatische systeem van de verzekeraar worden verzonden. Daarmee worden dikwijls fouten gemaakt. Soms worden overleden personen aangeschreven, soms worden verlengingen aangeboden aan verzekerden eerder zijn geroyeerd.
Zo stuurde Centraal Beheer een verzekerde een brief dat zijn polis werd beëindigd wegens gebrek aan vertrouwen.
Een poos later ontvangt de verzekerde een brief dat de polis wordt verlengd, alsof er eerder geen opzegging was geweest. Enkele dagen later krijgt hij een brief: sorry, het aanbod was een foutje, de verzekering stopt per 1 september.
Daarna stapte verzekerde naar het Kifid, die gaf Centraal Beheer gelijk.
Maar maanden later krijgt de man alsnog weer een kaart met als afscheidscadeautje zaadjes voor 'Vergeet-ons-nietjes’. Op de kaart staat:’u heeft ons laten weten weg te gaan, jammer’ en 'weet dat onze deur altijd voor u open blijft staan. Niet op een kier, maar wagenwijd’.
De man stapt daarop opnieuw naar het Kifid. Hij wil dat de verzekeraar zich aan zijn aanbod voor verlening houdt. De Geschillencommissie geeft de man nu wél gelijk: Het de brief van de verzekeraar bevat belangrijke specifieke elementen van de (te sluiten) overeenkomst, zoals de premie en de dekkingen. En omdat de consument het aanbod op de dag van ontvangst heeft geaccepteerd moet de verzekeraar woord houden.
De smoes van de verzekeraar dat de brief geautomatiseerd was verzonden legt het Kifid terzijde.’Als professionele dienstverlener had die zijn systemen zo moeten inrichten dat de e-mail niet verzonden zou worden'.