Achmea verliest in hoger beroep: geen sprake van fraude

21 augustus 2019

Vandaag is -in hoger beroep- een uitspraak gepubliceerd waarbij het Gerechtshof het oordeel van de rechtbank niet heeft gevolgd en Achmea op vrijwel alle punten in het ongelijk heeft gesteld.

Het ging daarbij om een verzekerde wiens interieur uit zijn Mercedes was gestolen en een schadeclaim bij Achmea had ingediend. Achmea volgde toen de geijkte tactiek: zij gaf een onderzoeksbureau opdracht om de zaak te onderzoeken.

Het betreffende onderzoeksbureau ontvangt vrijwel uitsluitend opdrachten van verzekeraars, dus van echte onafhankelijkheid is uiteraard geen sprake. Het onderzoeksbureau, wat weet wat haar te doen staat, reikte Achmea vervolgens de handvatten aan om de schade te kunnen afwijzen, en Achmea maakte daar gebruik van: De verzekerde werd als fraudeur geregistreerd en moest volgens Achmea ook de onderzoekskosten betalen. En uiteraard volgde geen uitkering.

De rechtbank gaf aanvankelijk Achmea gelijk , maar het Hof oordeelde anders: Achmea moet het schadebedrag van 19 mille gewoon betalen en ze moet de fraude-registratie ongedaan maken, en uiteraard ook de kosten van de beide procedures voor haar rekening nemen.

Deze uitspraak is er een schoolvoorbeeld van dat verzekeraars in samenwerking met voor hen werkende onderzoeksbureaus er bewust naartoe werken om onder het mom dat de verzekerde gefraudeerd zou hebben, een schadeuitkering niet te hoeven uitkeren. Helaas moet een verzekerde dan tot het uiterste gaan om zijn recht te halen, hetgeen haaks staat op het feit dat Achmea het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voert. Volgens dat Keurmerk moet een verzekeraar het belang van de klant centraal stellen, maar deze casus bewijst weer eens dat dit Keurmerk van nul en generlei waarde is.

29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts