Achmea verliest in hoger beroep: geen sprake van fraude

aug. 21, 2019

Vandaag is -in hoger beroep- een uitspraak gepubliceerd waarbij het Gerechtshof het oordeel van de rechtbank niet heeft gevolgd en Achmea op vrijwel alle punten in het ongelijk heeft gesteld.

Het ging daarbij om een verzekerde wiens interieur uit zijn Mercedes was gestolen en een schadeclaim bij Achmea had ingediend. Achmea volgde toen de geijkte tactiek: zij gaf een onderzoeksbureau opdracht om de zaak te onderzoeken.

Het betreffende onderzoeksbureau ontvangt vrijwel uitsluitend opdrachten van verzekeraars, dus van echte onafhankelijkheid is uiteraard geen sprake. Het onderzoeksbureau, wat weet wat haar te doen staat, reikte Achmea vervolgens de handvatten aan om de schade te kunnen afwijzen, en Achmea maakte daar gebruik van: De verzekerde werd als fraudeur geregistreerd en moest volgens Achmea ook de onderzoekskosten betalen. En uiteraard volgde geen uitkering.

De rechtbank gaf aanvankelijk Achmea gelijk , maar het Hof oordeelde anders: Achmea moet het schadebedrag van 19 mille gewoon betalen en ze moet de fraude-registratie ongedaan maken, en uiteraard ook de kosten van de beide procedures voor haar rekening nemen.

Deze uitspraak is er een schoolvoorbeeld van dat verzekeraars in samenwerking met voor hen werkende onderzoeksbureaus er bewust naartoe werken om onder het mom dat de verzekerde gefraudeerd zou hebben, een schadeuitkering niet te hoeven uitkeren. Helaas moet een verzekerde dan tot het uiterste gaan om zijn recht te halen, hetgeen haaks staat op het feit dat Achmea het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voert. Volgens dat Keurmerk moet een verzekeraar het belang van de klant centraal stellen, maar deze casus bewijst weer eens dat dit Keurmerk van nul en generlei waarde is.

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
22 okt., 2023
Bedrog vlak voor de rechtszitting toegegeven
Meer posts
Share by: