Bij verkeersschade kan de ‘no blame’ regeling van belang voor u zijn.

nov. 14, 2011

Iedere verzekerde die een verzekering voor zijn auto heeft afgesloten kent wel de No claim of bonus/malus-regeling. Wordt er schade geclaimd en deze schade kan niet of slechts gedeeltelijk verhaald kan worden op een aansprakelijke of schuldige partij, of moet de verzekeraar een andere parij geheel of gedeeltelijk schadeloos stellen, dan wordt, afhankelijk van de polisvoorwaarden een gedeelte van de bonus of no-claimkorting in mindering gebracht.

Wat velen verzekerden echter niet weten is dat verzekeraars ook gebruik maken van een no-blame regeling. Het woord “no-blame” zegt het eigenlijk al.  De verzekerde moet niet verwijtbaar hebben gehandeld waardoor de schade is ontstaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schade welke als bestuurder van een motorvoertuig wordt veroorzaakt aan een z.g.n “zwakkere” verkeersdeelnemer zoals een fietser of een voetganger.

De wet bepaalt dat, indien een bestuurder van een motorvoertuig schade veroorzaakt aan personen of goederen welke niet door een motorvoertuig worden vervoerd de bestuurder, en dus de verzekeraar, van dat motorvoertuig aansprakelijk is voor de door dat motorvoertuig veroorzaakte schade, mits de bestuurder overmacht aannemelijk kan maken.

Gerechtelijke uitspraken tonen echter aan dat aan het begrip overmacht hoge zo niet onmogelijke eisen worden gesteld en dat het er in de praktijk op neerkomt dat de verzekeraar van de automobilist de schade van de zwakkere moet betalen.
Omdat deze regel voor vele verzekerden als erg onrechtvaardig wordt ervaren, ik heb geen schuld maar ben wel aansprakelijk, hebben verzekeraars destijds de No-blame regeling in het leven geroepen.

Moet er een schade betaald worden waarvoor de verzekerde op grond van het bovenstaande wel aansprakelijk is maar waaraan hij geen schuld, althans volgens het normale recht heeft, dan kan de verzekerde een beroep doen op de no-blame regeling zodat zijn recht op no-claimkorting niet wordt aangetast..
Mocht uw verzekeraar of uw tussenpersoon “vergeten” u op deze regeling te wijzen dan bent u nu  in ieder geval op de hoogte!

 

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: