Dela belazert de kluit…

jul. 16, 2014

In de vakpers verscheen het bericht dat de Autoriteit Financiële Markten de uitvaartverzekeraar Dela een boete van een half miljoen euro opgelegd heeft omdat ze in de periode van 14 maart 2013 tot en met 3 juni 2013 informatie heeft verstrekt over het Coöperatiespaarplan, waaruit consumenten niet konden afleiden dat het spaarplan een verzekering is.

De AFM noemt dit misleidende informatie. Het gebeurde via de website van Dela, via een website van derden, via Google-advertenties en via een spandoek op het Muntplein in Amsterdam.

AFM: “Financiële instellingen moeten in hun uitingen over financiële producten consumenten correct, duidelijk en niet-misleidend informeren. Dela heeft deze norm in haar communicatie over het Coöperatiespaarplan geschonden. Hierdoor kunnen consumenten op het verkeerde been zijn gezet over het type product en over de risico’s die ze liepen. Doordat uit de informatie onvoldoende bleek dat het om een verzekering ging, kon de indruk bij consumenten zijn ontstaan dat hun inleg viel onder het depositogarantiestelsel. Dit stelsel schrijft voor dat consumenten hun spaargeld tot 100.000 euro terugkrijgen als een bank failliet gaat. Verzekeringen vallen hier echter niet onder. Dela verstrekte wel informatie over het toepasselijke beschermingsregime bij verzekeringen, de zogenoemde opvangregeling, maar gebruikte daarbij bewoordingen die meer zekerheid suggereren dan de opvangregeling daadwerkelijk biedt.” Voor deze overtreding geldt een basisbedrag van 500.000 euro, aldus de AFM.

In gewoon Hollands betekent dit dus dat deze verzekeraar de consument willens en wetens heeft willen belazeren!

Op de website van Dela staat:”  Door middel van onze brede financiële en praktische dienstverlening staan wij onze leden met raad en daad bij. Wat wij bieden is zekerheid, zorg en continuïteit. Onze ambitie is gestoeld op betrokkenheid, integriteit en ondernemerschap.”

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: