CAS wéér fout

jul. 22, 2014

Cas Assurantiën uit Zeewolde moet een boete van € 100.000 aan de Autoriteit Financiële Markten betalen. Uit vijf klantdossiers blijkt dat Cas tussen september en november 2012 onredelijk hoge vergoedingen berekende voor het adviseren en bemiddelen in het oversluiten van beleggingsverzekeringen.

Dat blijkt uit een bericht uit de vakpers, op het AMweb.nl van gisteren

Cas bracht voor het oversluiten van bijvoorbeeld één beleggingsverzekering €1.200 euro in rekening, voor het oversluiten van twee beleggingsverzekeringen €1.000 en voor het oversluiten van drie beleggingsverzekeringen €1.900, zegt de AFM . “De in rekening gebrachte vergoedingen staan niet in verhouding tot de werkzaamheden zoals die blijken uit de klantdossiers. Cas heeft niet kunnen aantonen dat zij daadwerkelijk alle in rekening gebrachte uren aan de klant heeft besteed.”

In een van de dossiers rekende Cas bijvoorbeeld negen uur voor een standaard dossier. “Uit het onderzoek van de AFM onder 181 financiëledienstverleners is gebleken dat adviseurs gemiddeld 3,5 tot 4,2 uur besteden aan een advies voor het oversluiten van een beleggingsverzekering”, aldus de toezichthouder.

Eerste keer
Het gaat in de boete om de ‘kennelijk onredelijkheidsnorm’. Het is de eerste keer dat de AFM een boete oplegt voor de overtreding van deze norm. De toezichthouder: “Het doel van de kennelijk onredelijkheidnorm is te voorkomen dat bemiddelaars of adviseurs beloningen in rekening brengen voor hun werkzaamheden die, gelet op de daarmee gemoeide inspanningen, niet kunnen worden gerechtvaardigd. Cas was op 30 juli 2012 al eerder door de AFM gewaarschuwd voor overtreding van deze norm.”

Op hun website stelt CAS zichzelf voor:

“Als CAS Assurantiën willen we u kennis laten maken met een frisse aanpak in de wereld van de financiële dienstverlening. Waar helder en eenvoudig financieel advies net zo hoog in het vaandel staan als onafhankelijkheid. CAS Assurantiën is een provisieloos assurantiekantoor. Wij worden niet gedreven door de provisie vanuit banken of verzekeraars maar werken uitsluitend op uurtarief (fee). Dit wat echte onafhankelijkheid kan waarborgen.Vertrouwen door transparantie, gemak en kennis
zijn hierbij sleutelwoorden.”

De lezer mag zelf oordelen wat deze woorden waard zijn….

 

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: