Minister door verzekeraars voorgelogen

3 november 2016

Onze helpdesk heeft onlangs ontdekt dat de minister door verzekeraars glashard is voorgelogen. En niet alleen de minister, maar heel tv-kijkend Nederland.

Dat was onder meer tijdens een Radar-uitzending precies een jaar geleden, waarin er aandacht werd gegeven aan het onderwerp contra-expertise. De directeur van de belangenvereniging (het Verbond) van verzekeraars, wrong zich in die uitzending in allerlei bochten om maar niet te hoeven zeggen dat verzekeraars met hun polisvoorwaarden de wet overtreden als zij de vergoeding van de kosten van de contra-expert willen beperken. Dat zorgde voor zoveel onduidelijkheid dat er twee weken later een nieuwe uitzending aan werd gewijd.

Er waren over het onderwerp ook Kamervragen gesteld. Het antwoord van de minister op vraag 8, kon niet kloppen. Daarin staat: “volgens het Verbond houden alle verzekeraars zich aan de Gedragscodes”. Dat antwoord kón niet juist zijn want uit een vonnis dat bij de Kamervragen werd meegezonden, bleek juist dat het Burgerlijk Wetboek op dat punt werd overtreden!

Merkwaardig is dat verzekeraars ná de uitzending en de Kamervragen hun polisvoorwaarden wél ineens hebben aangepast. Dat heeft overigens een jaar moeten duren. Maar wat blijkt inmiddels, wat ons destijds nog niet bekend was? Er bestaat een richtlijn voor Verzekeraars die het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voeren. Het Keurmerk heeft vooral een promotionele betekenis en het merendeel van de verzekeraars voert inmiddels dit keurmerk. Alleen al daarom geeft al weinig onderscheid en in de praktijk stelt het niets voor, zo was ons al eerder gebleken.

Opvallend is dat (bij het onderwerp contra-expertise) EXPLICIET in de Norm 8 van de betreffende richtlijn (het handboek voor KKV) wordt beschreven hoe een verzekeraar dient te handelen als een klant aangeeft dat hij een eigen deskundige wenst in te schakelen: De verzekeraar moet de klant VOORAF HET BEDRAG meedelen wat EVENTUEEL niet door de verzekeraar wordt vergoed. Dus als de verzekeraar vooraf niets daarover tegen de klant zegt, mag de verzekeraar ACHTERAF niet zeggen dat er nog een gedeelte van de kosten voor eigen rekening komt.

Maar wat zegt het Verbond van Verzekeraars? ‘Wie na een schade zelf redelijkerwijs een deskundige wil inschakelen, moet kunnen rekenen op een vergoeding tot minimaal de kosten van de eigen expert van de verzekeraar. Het meerdere wordt getoetst aan de redelijkheid.’ Daarmee verkoopt het Verbond gebakken lucht en heeft de verzekerde VOORAF geen enkele zekerheid over wat voor eigen rekening komt. In plaats dat de verzekerde VOORAF het BEDRAG weet, blijft hij in onzekerheid en gaat de verzekeraar later wel eens keer toetsen wat hij redelijk vindt. De klant is dus compleet een speelbal van de verzekeraar!

Ondanks dat het merendeel van de verzekeraars NIET van de Norm 8 van het KKV handboek mogen afwijken, hebben zij hun polisvoorwaarden NIET naar de KKV-norm, maar naar de “lege huls” van het Verbond aangepast. Zij overtreden dus opnieuw massaal hun Gedragscode!

Maar op de Kamervragen antwoordt de minister: ‘Volgens het Verbond houden verzekeraars zich aan de Gedragscode’. Dat de minister de Kamer hiermee op het verkeerde been zet is hiermee glashelder. Minstens zo erg is dat hiermee het ongelijke speelveld nog steeds bestaat en dat de klant op die manier nog steeds een speelbal blijft voor verzekeraars.

Uiteraard zullen wij opnieuw de Kamer over deze misstand benaderen. Het valt te hopen dat de Tweede Kamer deze keer wakker wordt en zich niet, zoals bij de laatste keer, zich laat afschepen met de leugens van verzekeraars!

Uit dit alles blijkt maar weer: de zelfregulering is een sprookje en de slagers doen er alles aan om dit sprookje in stand te houden. Leugens worden daarbij niet geschuwd!

29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts