Persbericht: Verzekeraarklachten.nl dreigt met tuchtraad

okt. 18, 2011

Onderstaand bericht verscheen gisteren onder bovenstaande kop in de diverse nieuws-websites (eufin.nl amweb.nl e.a.)

De verzekeringshelpdesk Verzekeraarklachten.nl heeft geconstateerd dat met de woekerpolissen verzekeraars hun eigen gedragscode massaal hebben overtreden en vindt het vreemd dat er in de kwestie  nooit enige sanctie is toegepast.

In een brief aan het Verbond van Verzekeraars uit het digitale klachtenorgaan haar verbazing over het feit dat niemand daar ooit de vinger bij heeft gelegd. Het online hulploket wil vanaf nu specifieke gevallen waarbij Verzekeraars gedragscodes aan hun laars lappen ter toetsing aan de Tuchtraad Financiele Dienstverlening voorleggen.

Verzekeraarklachten.nl had al eerder het vuur aan de schenen van het Verbond gelegd in verband met het feit dat Verzekeraars ook al een andere gedragscode -Gedragscode Persoonlijk Onderzoek- overtreden als zij een onderzoeksbureau inschakelen bij schadeclaim-onderzoek. Het was het verzekerdenplatform opgevallen dat er steevast afwijzingen aan de orde waren als er bij schadeafwikkeling door de verzekeraar een onderzoeksbureau ten tonele was verschenen. Anton Rietveld van Verzekeraarklachten.nl heeft met die bevindingen recentelijk het Verbond van Verzekeraars geconfronteerd en gewezen op ongewenste belangenverstrengeling in de verzekeringsbranche. Veel grote bureaus zijn namelijk onderdeel van het concern van de verzekeraar.

Het Verbond heeft echter in een reactie laten weten dat “het zich niet kon herkennen in de door Rietveld ingenomen stelling” en verwees naar de procedures: “Voor verzekeraars en bureaus gelden automatisch de gedragscodes en regels die toezien op de naleving van objectiviteit en kwaliteit door bijvoorbeeld branchebrede regels en aanwezigheid van sanctie- en klachtenprocedures.”

Met deze verwijzing van het verbond geconfronteerd viel het Rietveld op dat bij bijvoorbeeld de ‘Woekerpolis’-affaire nog nooit iemand ter verantwoording is geroepen.  “Daarbij werden niet enkele maanden, maar wel jarenlang woekerpolissen door verzekeraars verkocht en werden verzekerden systematisch benadeeld. Ik noteer dat verzekeraars ook hierbij hun eigen gedragscode (Gedragscode Verzekeraars) massaal hebben geschonden. Ik citeer slechts een enkel artikel uit deze code welks inhoud voor zich spreekt. Onder de kop ‘Betrouwbaarheid’ staat bij B.c : “Wij (verzekeraars) onthouden ons van oneigenlijke verkoopmotieven, dat wil zeggen verkoopmethoden en -uitingen die het vertrouwen van consumenten, overheid en maatschappelijke organisaties in het verzekeringsbedrijf kunnen schaden”.  Dit artikel behoeft geen enkele uitleg maar de praktijken omtrent de woekerpolissen staan hier haaks op. Toch heeft niemand het gehad over het schenden van eigen gedragscodes en is in deze kwestie nooit enige sanctie toegepast, hoe groot de maatschappelijke onrust omtrent deze kwestie is (geweest)”.

Rietveld: ‘Het is opvallend dat het Verbond wel verwijst naar een sanctieprocedure, maar als vervolgens verzekeraars hun eigen regels niet naleven “herkent men de situatie niet”, laat staan dat iemand het in zijn hoofd zal halen om iets over sancties te roepen. Toch schrijft het Verbond wél er alles aan te willen doen om het klantbelang centraal te stellen ‘.

De initiatiefnemer -maar ook de teamleden(waaronder advocaten)achter de helpdesk- van Verzekeraarklachten.nl  heeft in de gevoerde discussie moeite met de argumentatie van het Verbond. De Gedragscode Persoonlijk Onderzoek definieert volgens Rietveld klip en klaar dat bureaus geen onderdeel mogen uitmaken van het concern van de verzekeraar. Het Verbond stelt daarentegen dat zulks géén uitsluiting is en dat het gewoon mogelijk kan zijn dat een bureau -onderdeel van de verzekeraar- dit onderzoek uitvoert. “Als het de bepalingen van de gedragscode maar volgt”. ‘Maar dáár staat nu juist in dat het geen bureau van de verzekeraar dient te zijn. Ik moet toch echt zeggen dat die logica ons ontgaat. Wij zullen daarom toekomstige individuele gevallen voorleggen aan de Tuchtraad, namens de benadeelde verzekerde’.

‘Bij de Tuchtraad gaat het om een principiële toetsing van het gedrag van de verzekeraar aan bijvoorbeeld in de branche geldende gedragsregels. Het gaat hier om zelfregulering, die bindend is voor de leden van het Verbond van Verzekeraars. Voorbeelden hiervan zijn de gedragscodes op het vlak van persoonlijk onderzoek, letselschade en privacy van klanten.’

Verzekeraarklachten.nl heeft de uitnodiging van het verbond van verzekeraars om over de kwestie te komen praten geaccepteerd. Ook het laatste initiatief van de helpdesk onder de naam Coovex.nl staat op de agenda. De belangenvereniging van tussenpersonen (Adfiz) gaat -onafhankelijk van het Verbond- deze week eveneens met Rietveld daarover in gesprek. Het Nivre, de branchevereniging van experts/expertisebureaus is afgelopen augustus door Rietveld benaderd om het (onafhankelijkheids)-initiatief te bespreken. Het Nivre zou de kwestie afgelopen september in de maandelijkse bestuursvergadering te behandelen. Rietveld stelt daarna niets meer van het Nivre te hebben vernomen. ‘Zolang de huidige belangenverstrengeling in stand wordt gehouden zal het imago van de branche schade blijven lijden. Als verzekeraars bereid zijn deze situatie te doorbreken kunnen ze écht laten zien dat ze het belang van de verzekerde op het oog hebben. Pas dán zal het imago van de verzekeringsbranche met sprongen omhoog schieten’, aldus Rietveld.

 

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: