Sprakeloos door verzekeraars

jul. 12, 2021

Deze column dateert al uit 2014, maar toont nog steeds de mentaliteit bij banken en verzekeraars.. Op NPO 2 was op 10 juli 2021 een reportage, die ging erover dat banken nog steeds hun klanten belazeren.


In het nieuws van destijds stond dat er bij verzekeraar HDI Gerling sprake is van een miljoenenfraude. De topman van het concern, Bert S, had het bedrijf laten betalen voor allerhande privé zaken. Je kan het dan zelf wel aan- en invullen, want het is altijd hetzelfde bij mensen die met geld smijten: een plezierjacht, dure auto's en vriendjespolitiek.

Een topman van verzekeraar Aegon, Paul V, heeft zijn werkgever met 18 miljoen euro benadeeld. Voor de schijn was hij gescheiden om die miljoenen 'veilig te stellen'. Een topman van ABN-Amro, Serge B, was eind vorige eeuw betrokken bij fraude en verdween jaren achter de tralies. Bankverzekeraar ING was in 2012 genoodzaakt om een megaschikking van 619 miljoen dollar aan de Amerikaanse overheid te betalen omdat het de regels aan zijn laars had gelapt. In 2010 moest AMN Amro wegens ernstige fraude 500 miljoen dollar aan schikkingsgeld aan de Amerikaanse overheid betalen. Vorige week is de topman van de Belgische bank UBS, Marcel B., opgepakt wegens fraude en het deelnemen aan een criminele organisatie. De Rabobank heeft gefraudeerd met de Libor rente en betaalde vorig jaar een bedrag van 70 miljoen euro aan Justitie in ruil voor het afwenden van een justitieel onderzoek. In 1993 ging de Stichtse Glasverzekeraar ten onder aan frauduleus handelen van haar toenmalige directeur, Minco M. Vorig jaar kwam het fraude schandaal bij SNS Reaal in het nieuws, waarbij de top van de bankverzekeraar werd verdacht van witwassen en omkoping. Verzekeraar Aegon is een jaar geleden door de Hoge Raad veroordeeld omdat het -met de woekerpolis- haar klanten heeft misleid. In maart van dit jaar schreef ik over de hoogte van de beloningen in de top van het verzekeringsbedrijf. Een half miljoen per jaar is niks en een ton in de maand komt ook voor.


Het merendeel van mijn columns beschrijft de praktijk van het online platform  verzekeringsklachten.nl, waar verzekerden aangeven dat verzekeraars hen tot wanhoop drijven en onterecht blijven weigeren om tot uitkering over te gaan. Gedupeerden die schade hebben geleden en die -volgens de door hen afgesloten en jarenlang betaalde polis- gewoon recht hebben op een gepaste schadevergoeding, maar die dan een verzekeraar tegenkomen die willens en wetens de eigen polisvoorwaarden in het nadeel van de klant verdraait. Het lijkt soms wel vast beleid! Alleen de gevallen van verzekerden die de vasthoudendheid hebben om het er niet bij te laten zitten, komen aan het licht. Het woekerpolis schandaal is nog springlevend omdat verzekeraars hun verzekerden nog lang niet voldoende compensatie hebben geboden voor het bedrog wat zij jarenlang hebben gepleegd.


Ik las twee weken geleden in de vakpers een bericht van een voormalig communicatiedirecteur van verzekeraar Aegon. De man verdiende bij Aegon 1,5 miljoen per jaar, maar dat doet er niet toe, toch? De titel van het bericht luidde: waarom houdt de klant niet van ons? 

Ik citeer: "Ondanks alle verbeterprojecten, alle klantgerichte activiteiten, alle mooie woorden en zelfs een grootse en peperdure Verbondscampagne ten spijt, wil de klant maar niet van verzekeraars gaan houden. Waarom lukt het andere bedrijven om jaar na jaar in de top van de reputatieladders te staan en waarom lukt dat verzekeraars niet?" 


Neem nu rustig een slok van uw koffie of anders een tranquillizer, want nu komt de conclusie van de ex-directeur: " Eigenlijk is dat heel vreemd." 

Bij zijn afscheid van zijn ex-werkgever presenteerde de beste man een boek met de titel : 'Alles moet deugen". Hij sprak daarbij gevleugelde woorden: "De klant moet gaan beleven dat wij een bijdrage leveren aan een betere wereld."



Als u een betere naam voor deze column weet mag u het zeggen.....


02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: