Dekra expertise stelt anderen tegen de regels bewust en onnodig bloot aan besmettingsrisico

jan. 11, 2022

Voorschriften van Nivre, Overheid en Verbond van verzekeraars worden met voeten getreden

Het aantal coronabesmettingen neemt in Europa zo snel toe, dat vrijwel het hele continent nu op het hoogste waarschuwingsniveau staat. Nederland en de meeste andere landen kleuren donkerrood. De huidige maatregelen aangaande de Covidpandemie en de gevolgen van deze pandemie merk ik dagelijks in mijn werk als arts. De stijgende besmettingscijfers, aankondiging van nieuwe maatregelen en het (wederom) invoeren van een lockdown geven de ernst van de situatie goed weer. Het zorgt bij veel collega-medici voor een verhoogde werkdruk en besmetting vormt nu eenmaal een reëel en aantoonbaar risico, dus iedere regel en elk advies wat er op is gericht om de pandemie in te dammen moet serieus genomen worden. 


Je zou denken dat ieder redelijk denkend mens het daar wel mee eens moet zijn en je zou ook denken dat juist een professional als een schade-expert -die frequent wisselende klantcontacten heeft en dus een groter besmettingsrisico vormt- daar wel zorgvuldig mee om zou gaan. Helaas blijkt dat tóch niet zo te zijn. Dat is een ernstige, maar ook een onbegrijpelijke zaak. Als je immers bewust onzorgvuldig met Corona omgaat kun je daar zelfs strafrechtelijk voor vervolgd worden.


Bij een stormschade die ik bij mijn medic-verzekeraar (VvAA) heb gemeld, heeft de verzekeraar een expert van Dekra gestuurd om bij mij thuis de schade te bekijken. Een expert die lid is van de beroepsvereniging Nivre en die daarmee dus verplicht is de Covid-regels van het Nivre na te leven. Letterlijk schrijft het Nivre voor dat fysieke expertise zoveel mogelijk moet worden vermeden en dat er zoveel mogelijk digitaal en met video moet worden gedaan. Ook op de site van de Rijksoverheid staat over de pandemie dat zoveel mogelijk thuiswerken het uitgangspunt is. 


Dekra schrijft op haar website: "De coronacrisis waarin de wereld zich op dit moment bevindt, motiveert ons extra om na te denken over de veiligheid van onze klanten, medewerkers en partners. We volgen de richtlijnen van het RIVM nauwkeurig op om verspreiding van het virus te beperken. We waren we grotendeels al gewend om vanuit huis te werken."


Ondanks de dringende voorschriften de eigen statement van Dekra kwam deze expert tóch op bezoek, zonder inachtneming van de 1,5 meter regel en ondanks het feit dat er reeds een lockdown en een avondklok gold. In weerwil van alle regel- en raadgevingen om besmetting tegen te gaan, wilde de expert nog een tweede keer bij mij thuis komen kijken, waarbij hij voorstelde het gezelschap uit te breiden met een aannemer en/of constructeur.


Nu is het eindelijk zover dat mijn contraexpert (Schadecoach) het schadebedrag heeft vastgesteld, maar daar is de Dekra expert het niet mee eens. Ondanks dat de aannemer meerdere malen bij de Dekra expert heeft aangegeven geen prijs te stellen op een fysieke afspraak en dat hij het nut hiervan ook niet in kon zien, heeft de expert deze afspraak toch afgedwongen. Hij heeft de aannemer dus tegen zijn zin bezocht, terwijl er absoluut geen noodzaak was voor een fysiek contact met de aannemer. Het bespreken van de door hem opgestelde offerte had geheel adequaat afgehandeld kunnen worden middels een telefonisch of beeldbelcontact.


Dit alles nota bene achter de rug van Schadecoach om, die pas later te horen kreeg dat de expert de aannemer had bezocht.

Toen Schadecoach hier iets van zei schreef de Dekra expert doodleuk terug: 'Coronabeperkingen staan ons niet in de weg om fysieke afspraken met betrokkenen in het schaderegelingsproces te maken, ook het NIVRE belet dit niet'. 


Toen ik aan Schadecoach vroeg of dat zo was, meldde deze dat Dekra experts ook in andere bij hen lopende dossiers zich niets gelegen laten liggen aan de Coronaregels van het Nivre, en ook niet aan die van Het Verbond van Verzekeraars.


Schadecoach heeft al twee keer geschreven dat er dan maar arbitrage moet komen, zoals dat bij onenigheid tussen experts over een schade gebruikelijk is en waarvoor immers een arbiter is benoemd, als onderdeel van de procedure. Maar de Dekra expert blijft doorhameren op een fysieke ontmoeting: 'ik bied u wederom de mogelijkheid om dit met mij mondeling te bespreken, hetgeen wat mij betreft bij u op kantoor kan of als u dat wenselijk vindt op een andere locatie. Zo nodig regel ik ergens kantoorruimte waar we dit dossier kunnen bespreken.'


De Dekra expert liegt er dus eerst over dat het Nivre hem geen beperkingen oplegt en vervolgens dwingt hij zowel de aannemer als Schadecoach bij herhaling om een fysieke bespreking te beleggen. Nu heeft Schadecoach voor de derde keer op arbitrage aangedrongen en tegelijk ook een directieklacht gedeponeerd. 


 Ik vind het ten hemel schreiend dat mijn verzekeraar VVAA (die nota bene uitsluitend medici als verzekerden heeft) zich laat bedienen door experts van Dekra die ten eerste al onwaarheden verkondigen, vervolgens zich van de geldende covid maatregelen en adviezen niets aantrekken, maar daarbij óók nog de eigen verzekerden en andere personen onnodig en bewust aan een besmettingsgevaar blootstellen.


BvD-K


02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: