4x door Aegon beetgenomen bij één schade

20 september 2018

Ik heb mijn reis moeten annuleren en daarvoor een claim bij Aegon ingediend. Bij deze claim zaten ook de kosten van de visa, 4 stuks. Vreemd genoeg wilde Aegon alle andere kosten vergoeden, maar niet de kosten van de visa. Ik heb hierover wel een paar keer gereclameerd en ook mijn tussenpersoon heeft bij Aegon gepleit voor vergoeding van deze kosten, maar tevergeefs; Aegon hield voet bij stuk. Als reden werd opgegeven dat de kosten deel uitmaakten van een koopovereenkomst en dat zou van dekking zijn uitgesloten. Het bewuste artikel in de polisvoorwaarden werd door Aegon steevast maar niet benoemd, ook niet nadat daarnaar expliciet was gevraagd. Complete onzin natuurlijk om naar een koopovereenkomst te verwijzen, want zo kun je alle kosten die ik voor mijn reis heb gemaakt wel onder die noemer uitsluiten. Ik vind het triest dat een verzekeraar op zó’n manier probeert onder betaling uit te komen. Dit is kwade opzet, want een deskundige schaderegelaar weet natuurlijk bést beter!

Ik heb de zaak toen bij de Consumentenbond voorgelegd en die heeft me naar de Schadecoach verwezen. Die liet Aegon weten dat hun argumentatie onzin was en hij verzocht de schadebehandelaar de zaak als directieklacht te willen beschouwen als hij bij zijn merkwaardige standpunt mocht willen blijven. Vervolgens ging Aegon opnieuw in de fout, door in hun reactie naar Schadecoach te zeggen dat we de zaak wel bij het Kifid konden aanmelden, “daar was echt geen directieklacht voor nodig”. Vervolgens stuurde Schadecoach wéér een mail naar Aegon, maar omdat de schadebehandelaar de zaak niet naar de directie had willen doorsturen, nu naar de directie rechtstreeks.

Binnen een paar dagen stuurde die een mail terug waarin werd toegegeven dat de schadebehandelaar niet correct had gehandeld door de zaak niet te willen behandelen als directieklacht en óók werd er meegedeeld dat er alsnog betaald zou worden. Maar helaas ging óók de directie in de fout door de uitkering rechtstreeks naar mij over te maken en niet naar Schadecoach, terwijl duidelijk was aangegeven dat de uitkering naar Schadecoach was gecedeerd. En bovendien deelde de directie mede dat de kosten die ik aan Schadecoach had gemaakt maar voor een minimaal gedeelte werden vergoed. De totale kosten bedroegen € 338,80 maar Aegon wilde maar € 50,00 vergoeden. Het argument: als je een klachtenprocedure bij het Kifid voert en je hebt daar een belangenbehartiger, dan hanteert het Kifid óók dat tarief. Heel vreemd, deze redenering, want het is nog niet eens van een Kifid procedure gekomen dus de tarieven die ze daar hanteren staan hier volkomen buiten.

Maar bovendien: ik moet (en ik ga) uiteraard de kosten van Schadecoach gewoon betalen, want die heeft er zijn werk in zitten. Werk, wat alleen maar noodzakelijk was omdat Aegon mij (en mijn tussenpersoon) keer op keer heeft willen misleiden! Als ze correct gehandeld hadden was de interventie van Schadeccoach natuurlijk niet nodig geweest, maar door hun eigen bedrog, nu wél. En vervolgens zeggen ze: ‘betaal zelf de kosten van Schadecoach maar!’

Ik vind dit een schandalige houding van een een verzekeraar, zo ben ik dus vier keer door Aegon beetgenomen: 1) met hun onterechte afwijzing over de visa-kosten, 2) met hun leugen dat de directieklacht niet nodig was, 3) met het negeren van de cessie en nu óók nog eens 4) vanwege het feit dat ik nu voor de kosten van Schadecoach moet opdraaien! En die kosten worden nu nóg meer, omdat Schadecoach uiteraard opnieuw werk heeft moeten verrichten. Hier wordt je als klant toch niet goed van!

Aegon heeft het keurmerk klantgericht verzekeren, dat houdt in -als je mag geloven dat het nog iets voorstelt- dat ze zich verplicht hebben het belang van de klant centraal te stellen. Nou, ik weet nu welk belang Aegon centraal stelt, dat is vooral het EIGEN belang; een slechte reclame Aegon!

mw. S. van Leeuwen

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts