Rotte vruchten van Univé

24 april 2013

Juli vorig jaar had ik mijn caravan daags voor vakantievertrek achter mijn auto gekoppeld en ik had de combinatie daarbij nota bene met een zwaar disselslot vergrendeld. Mijn verbazing was groot toen ik de volgende ochtend merkte dat mijn caravan ondanks het zware slot tóch was gestolen. De diefstal was zelfs op bewakingscamera’s vastgelegd en de dieven waren meer dan 20 minuten bezig geweest! Dit alles bewijst wel dat er geen kinderachtig slotje op zat!

Toen ik bij Univé een beroep deed op mijn caravanpolis kwam Univé met het verhaal dat er geen SCM gecertificeerd slot was gebruikt, zij wees de schade daarom af. In de polisvoorwaarden stond dat je de normale voorzichtigheidsmaatregelen moest in acht nemen, en daarbij hoorde volgens hen ook dat je een SCM goedgekeurd slot moest aanbrengen. Toen ik het slot kocht dacht ik trouwens dat ik wel goedgekeurd slot had gekocht, ik had er speciaal om gevraagd en er stond ook iets over SCM eisen op het papier wat ik er bij geleverd kreeg, dus ik dacht dat ik aan de eisen had voldaan.

Ik vind de manier waarop Univé mijn claim heeft behandeld zo klant-onvriendelijk als het maar kan. En dat enkel om vooral maar niet te hoeven betalen!  Daar sta je dan als gedupeerde;  je dacht een verzekeraar te hebben die náást je zou staan als je bestolen bent. Nou,  niet dus, het tegendeel is waar, ze stonden op enig moment in de rechtzaal tegenover mij.

Gelukkig heeft de kantonrechter in Utrecht Univé teruggefloten. Hij zei dat Univé de gestolen caravan gewoon moest vergoeden omdat Univé niet kon volhouden dat ik onvoorzichtig was geweest. Een dergelijke interpretatie van de polisvoorwaarden was onredelijk en ontoelaatbaar , zeker gelet op de impact die het op me zou hebben als Univé niet zou wensen uit te keren, zo stond er letterlijk in het vonnis.

Volgens de Gedragscode Verzekeraars dienen polisvoorwaarden in het belang van de klant te worden uitgelegd . Dat heeft de rechter nu moeten doen omdat Univé dat in mijn geval niet wilde!  Het is te triest voor worden dat de rechter er aan te pas moet komen om een verzekeraar daarvan te overtuigen. Univé adverteert graag met de slogan dat ze geen winstoogmerk heeft, maar ze heeft in elk geval géén uitkeringsoogmerk!

Simone Bijen – Bilthoven

29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts