Compander rijdt scheve schaats

5 november 2011

De verzekerde is verzekerd bij de watersportverzekeraar in Leeuwarden, en is eigenaar van twee boten.  Stom toevallig hebben deze schepen dezelfde naam. Het zijn echter wél verschillende types, de ene boot is ondermeer 10 voet korter is dan de andere. Eén van deze twee schepen heeft een zware aanvaring gehad in de Middellandse Zee en ligt ter reparatie bij een werf.

Tijdens een vaartocht op de Noordzee krijgt het andere vaartuig het vermoeden van brand. De KNRM wordt gewaarschuwd en de schademelding wordt doorgegeven. De expert, die de melding van de KNRM doorkrijgt, kijkt niet verder dan zijn neus lang is en denkt: ‘hé, dit schip ligt toch nog in herstel? Hier is fraude in het spel”!. Hij bericht dienovereenkomstig de maatschappij die op haar beurt Compander inschakelt.

Niemand denkt eraan even de lengtes te controleren en of er een 2e boot is verzekerd. Want die 2e boot loopt toevallig bij dezelfde verzekeraar. 
Univé legt alle betalingen worden stil waardoor de verzekerde in grote problemen komt, omdat het herstel natuurlijk wel gewoon verder is gegaan. Het onderzoeksbureau Compander presteert het om -zonder de gedupeerde daar over in te lichten- de KNRM te benaderen voor gegevens over het voorval.Dit is natuurlijk een schending van de privacy!

Gelukkig handelt de KNRM dit correct af en stuurt Compander het bos is met de mededeling: privacy-gevoelige informatie, wij hebben een machtiging van de gedupeerde nodig. 
De zaak verzandt, maar in september, het onderzoek van Compander loopt dan al ruim anderhalf jaar, wordt  Schadecoach.com ingeschakeld. Deze beoordeelt het dossier en komt tot de conclusie dat iedereen langs elkaar heen praat en niemand, ook de verzekeraar niet, veel moeite doet de kwestie goed door te lezen. In elk geval: hier is duidelijk de tactiek gebruikt van vertraging van afwikkeling.Een tactiek die helaas veel wordt toegepast bij verzekeraars, om hun gedupeerden murw te maken zodat die uiteindelijk het er maar bij laten zitten.

Op verzoek en uiteraard met een machtiging van de gedupeerde verstrekt de KNRM de benodigde informatie. Deze wordt door Schadecoach.com met een begeleidend commentaar voorgelegd aan Univé. 
Twee weken later is er al resultaat. Het onderzoeksrapport van Compander wordt ingeleverd en verdwijnt linea recta naar de prullenbak! De verzekeraar bericht dat alle betalingen zullen worden gedaan en dat de schade wordt afgewikkeld. Het rapport wordt niet gebruikt. Of men durft niets te gebruiken omdat dan het rapport openbaar moet worden gemaakt.

Moraal van dit verhaal: het begeleiden van schades richting verzekeringsmaatschappij vereist grote deskundigheid. Gedupeerden doen zich zelf tekort als zij die deskundigheid niet benutten en zelf hun schadeclaim bij de verzekeraar neerleggen. Bij iedere grotere schade  komen de kosten van de deskundige hulp boven op de schadevergoeding. De gedupeerde verzekerde kan er dus alleen maar mee winnen als hij gebruikt maakt van die deskundigheid!

 

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts