nationale ombudsman: gigantische ongelijkheid bij medische fouten

15 december 2011

Vandaag stond de ellende in het nieuws die mensen meemaken wanneer zij te maken hebben met door medici gemaakte fouten: medische missers. Toen de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, zich verdiepte in wat er was gebeurd na de operatie van de zes weken oude baby Jelmer, geloofde hij zijn eigen ogen niet. Maar hij kon niet tot een andere conclusie komen. Daarom vindt hij het de hoogste tijd dat er iets verandert in Nederland.

Mensen die de dupe zijn van medische fouten staan feitelijk in de kou in Nederland, constateert hij. Ziekenhuizen hebben klachtenprocedures, maar die werken niet goed. De Inspectie voor de Gezondheidszorg behoort zaken, aangedragen door burgers, te onderzoeken, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. „Dus als burger moet je procederen tegen professionals van het hoogste niveau, gepokt en gemazeld op medisch en juridisch terrein. De ongelijkheid is zo gigantisch. Hoe moet je daar als burger tegenop boksen?“

Hij vindt dat de minister van Volksgezondheid moet ingrijpen. Het ministerie werkt op het moment aan een wet die de rechten van consumenten in de zorg moet verbeteren. Maar volgens de ombudsman biedt die geen soelaas. „Er komt dan een geschillencommissie die bemiddelt. Maar die grote ongelijkheid tussen patiënten en artsen blijft.” Hij vindt dat er ‘iets’ moet komen dat de kant van de patiënt kiest. „Die zorgt dat de onderste steen boven komt.” Deze week stuurt hij er een brief over aan minister Edith Schippers.

Vooral de zinsnede:  Hij vindt dat er ‘iets’ moet komen dat de kant van de patiënt kiest vinden wij uiterst interessant. Dat ‘iets’ is er reeds: Verzekeraarklachten.nl. Dit orgaan kiest de kant van de consument, de verzekerde. Het initiatief is ontstaan uit onvrede over de ongelijkheid in kennis en ervaring tussen een verzekeraar (lees: diens verzekeraar) en een gedupeerde.

Geachte heer Brenninkmeijer: lof voor uw actie, aangenaam kennis te maken!

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts