nationale ombudsman: gigantische ongelijkheid bij medische fouten

dec. 15, 2011

Vandaag stond de ellende in het nieuws die mensen meemaken wanneer zij te maken hebben met door medici gemaakte fouten: medische missers. Toen de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, zich verdiepte in wat er was gebeurd na de operatie van de zes weken oude baby Jelmer, geloofde hij zijn eigen ogen niet. Maar hij kon niet tot een andere conclusie komen. Daarom vindt hij het de hoogste tijd dat er iets verandert in Nederland.

Mensen die de dupe zijn van medische fouten staan feitelijk in de kou in Nederland, constateert hij. Ziekenhuizen hebben klachtenprocedures, maar die werken niet goed. De Inspectie voor de Gezondheidszorg behoort zaken, aangedragen door burgers, te onderzoeken, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. „Dus als burger moet je procederen tegen professionals van het hoogste niveau, gepokt en gemazeld op medisch en juridisch terrein. De ongelijkheid is zo gigantisch. Hoe moet je daar als burger tegenop boksen?“

Hij vindt dat de minister van Volksgezondheid moet ingrijpen. Het ministerie werkt op het moment aan een wet die de rechten van consumenten in de zorg moet verbeteren. Maar volgens de ombudsman biedt die geen soelaas. „Er komt dan een geschillencommissie die bemiddelt. Maar die grote ongelijkheid tussen patiënten en artsen blijft.” Hij vindt dat er ‘iets’ moet komen dat de kant van de patiënt kiest. „Die zorgt dat de onderste steen boven komt.” Deze week stuurt hij er een brief over aan minister Edith Schippers.

Vooral de zinsnede:  Hij vindt dat er ‘iets’ moet komen dat de kant van de patiënt kiest vinden wij uiterst interessant. Dat ‘iets’ is er reeds: Verzekeraarklachten.nl. Dit orgaan kiest de kant van de consument, de verzekerde. Het initiatief is ontstaan uit onvrede over de ongelijkheid in kennis en ervaring tussen een verzekeraar (lees: diens verzekeraar) en een gedupeerde.

Geachte heer Brenninkmeijer: lof voor uw actie, aangenaam kennis te maken!

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: