Telefonische afwijzing door verzekeraar altijd te betwisten

6 oktober 2011

Het komt maar al te vaak voor dat na een schade de verzekerde zijn verzekeraar telefonisch van de schade en de toedracht op de hoogte stelt en hij dan te horen krijgt dat zijn schade niet gedekt is. Verzekeraars hebben het liefste dat schades telefonisch worden gemeld, omdat de schadehelpdesk van de verzekeraar  -die er op getraind is om vragen te stellen om naar afwijzing te kunnen toewerken- dan de schade direkt ‘uit de wereld kan helpen’. De verzekerde, doorgaans een ondeskundige waar het de polisvoorwaarden betreft, is dan meestal teleurgesteld en uit het lood geslagen. De meeste verzekerden zijn na de mondelinge afwijzing ‘overtuigd’ van het gelijk van de verzekeraar en laten het er vaak bij zitten. En dat is precies waarom verzekeraars schades het liefst telefonisch ontvangen. Een grote verzekeraar die vooral met een plaatsnaam adverteert heeft zijn website zo ingericht dat haar verzekerden in principe alleen maar telefonisch een schade aan kunnen melden. Mocht de verzekerde denken dat het slechts een telefonisch gesprekje was: van iedere telefonische melding wordt een nauwkeurige notitie gemaakt waarbij vooral de toedracht expliciet wordt opgetekend. Mocht de verzekerde er dan later -telefonisch of schriftelijk-  nog op terug komen, dan wordt die notitie er beslist bijgehaald. En als de schadetoedracht dan -enigszins- anders wordt beschreven is dat vaak een reden om u als onbetrouwbaar persoon te bestempelen en vervolgens niet meer tot afwikkeling van de claim in te gaan.

In ieder geval is het uitsluitend mondeling afwijzen van een schade niet voldoende, de verzekeraar moet schriftelijk zijn standpunt kenbaar maken. Doet hij dat niet, dan mag de verzekerde dat eisen!

Meldt daarom nooit een schade telefonisch maar altijd schriftelijk, en als het een grotere schade betreft is het zelfs verstandiger om nog niet eens zélf de schade te melden maar een echte onafhankelijke en objectieve deskundige zoals Schadecoach.com in te schakelen. Dan wordt er van meet af aan het juiste traject bewandeld waarbij u zélf de regie houdt en niet vanwege onervarenheid kunt worden benadeeld. De praktijk leert helaas dat bij een grotere schade zoals een brand, het vaak voorkomt dat verzekerden minder krijgen uitgekeerd dan waar ze recht op hebben!

29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts