Bewaar altijd aankoopbonnen en aanschafnota's!

mei 14, 2022

Ook als de garantieperiode voorbij is niet weggooien.

Vaak zien mensen er het nut niet van om aankoopbonnen te bewaren. Ze denken optimistisch dat het apparaat wat ze gekocht hebben tóch niet kapot gaat, of soms denken ze in het geheel niet, nóg simpeler. In het gunstigste geval bewaren ze aankoopnota’s voor de garantie, maar als de garantietermijn voorbij is worden bonnetjes meestal toch een keer weggegooid. 


Dat je een aankoopbon voor verzekeringsdoeleinden beter nooit kunt weggooien komt bij de meesten niet op.

Toch kan, bijvoorbeeld ingeval van een diefstal, het veel verschil uitmaken wanneer je de aanschaf van een product kunt aantonen. Daarmee heb je meteen alle gegevens die nodig zijn om je schade te kunnen claimen. De aanschafdatum is belangrijk om te kunnen vaststellen of je de aanschafprijs vergoed krijgt of de dagwaarde. Voor een enkele tv praat je dan al over een verschil van honderden euro’s, meestal nog meer. Voor merkkleding, geluidsapparatuur, computers, laptops en smartphones geldt hetzelfde. 


De aanschafprijs is ook belangrijk, dat hoeft geen uitleg. Dus bonnetjes weggooien is nooit slim, vaak heb je dan niets meer om het bezit aan te tonen, en dat is bij een schadeclaim wél nodig. Als je van je verzekering geld wil hebben omdat je een polis hebt afgesloten, dan geldt: wie eist, die bewijst!


Heb je eenmaal te maken met een schadeclaim geef dan de regie niet uit handen aan een verzekeringsexpert, maar doe eerst zélf huiswerk, door goed de polisvoorwaarden na te lezen. Daarin staat in welke situaties schades niet gedekt zijn en daar kun je bij je schademelding rekening mee houden.


Bovendien geldt: meld een schade nooit telefonisch, maar altijd per mail, en niet nadat je eerst zelf alles goed op een rijtje hebt!  Typ in de zoekbalk van deze website het woord ‘telefonische’ in en dan zie je waarom je je schade niet telefonisch moet willen regelen.


02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: