Bewaar altijd aankoopbonnen en aanschafnota's!

14 mei 2022

Ook als de garantieperiode voorbij is niet weggooien.

Vaak zien mensen er het nut niet van om aankoopbonnen te bewaren. Ze denken optimistisch dat het apparaat wat ze gekocht hebben tóch niet kapot gaat, of soms denken ze in het geheel niet, nóg simpeler. In het gunstigste geval bewaren ze aankoopnota’s voor de garantie, maar als de garantietermijn voorbij is worden bonnetjes meestal toch een keer weggegooid. 


Dat je een aankoopbon voor verzekeringsdoeleinden beter nooit kunt weggooien komt bij de meesten niet op.

Toch kan, bijvoorbeeld ingeval van een diefstal, het veel verschil uitmaken wanneer je de aanschaf van een product kunt aantonen. Daarmee heb je meteen alle gegevens die nodig zijn om je schade te kunnen claimen. De aanschafdatum is belangrijk om te kunnen vaststellen of je de aanschafprijs vergoed krijgt of de dagwaarde. Voor een enkele tv praat je dan al over een verschil van honderden euro’s, meestal nog meer. Voor merkkleding, geluidsapparatuur, computers, laptops en smartphones geldt hetzelfde. 


De aanschafprijs is ook belangrijk, dat hoeft geen uitleg. Dus bonnetjes weggooien is nooit slim, vaak heb je dan niets meer om het bezit aan te tonen, en dat is bij een schadeclaim wél nodig. Als je van je verzekering geld wil hebben omdat je een polis hebt afgesloten, dan geldt: wie eist, die bewijst!


Heb je eenmaal te maken met een schadeclaim geef dan de regie niet uit handen aan een verzekeringsexpert, maar doe eerst zélf huiswerk, door goed de polisvoorwaarden na te lezen. Daarin staat in welke situaties schades niet gedekt zijn en daar kun je bij je schademelding rekening mee houden.


Bovendien geldt: meld een schade nooit telefonisch, maar altijd per mail, en niet nadat je eerst zelf alles goed op een rijtje hebt!  Typ in de zoekbalk van deze website het woord ‘telefonische’ in en dan zie je waarom je je schade niet telefonisch moet willen regelen.


29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts