Onderzoeksbureaus gaan boekje vaak te buiten

14 februari 2012

Eind vorig jaar werd mijn motorfiets gestolen. Nog niet eerder had ik een claim ingediend bij een verzekeringsmaatschappij.

De medewerker van de klantenservice gaf op enig moment -na over en weer wat correspondentie- aan dat hij een onafhankelijk bureau in ging schakelen om een onderzoek te laten verrichten om op basis van hun rapport de claim te beoordelen. Nota bene waren er intern bij de maatschappij enkele stukken zoekgeraakt, dus de fout lag niet bij mij.

De man van het onderzoeksbureau confronteert mij als hij op bezoek komt met wat me allemaal te wachten staat indien ik de waarheid niet getrouw weergeef. Ik zou een notering krijgen als fraudeur en nooit meer bij financiële instellingen kunnen aankloppen. Als bijzonder rechercheur van VIDI heeft hij toegang tot informatie waar ‘gewone’ rechercheurs niet bij kunnen. De man kijkt me op een indringende wijze aan, spreekt mij op stringente manier toe, vraagt voortdurend of ik hem wel goed begrepen heb. Op zeker moment vond ik het welletjes en onderbrak hem, aangezien ik de relevantie niet in zag van deze huishoudelijke mededelingen. Ontstemd reageerde de rechercheur van VIDI dat indien ik niet mee wilde werken aan zijn onderzoek, hij dat zou rapporteren aan UNIGARANT en dat de consequenties voor mijn rekening zouden zijn. Natuurlijk kon ik mijn claim ook gewoon intrekken, dat zou dan verder zonder vervelende consequenties zijn, aldus de rechercheur. De stemming wordt grimmig. De rechercheur tracht verwarring te stichten in de antwoorden die wij (mijn vrouw en ik)geven. Tijdens het gesprek refereert hij mateloos naar de mededelingen die hij bij aanvang van het onderzoek heeft gedaan. Wij voelen ons diep beledigd en verslagen. Wij zijn er van overtuigd dat VIDI en UNIGARANT er slechts op uit zijn om ons frauduleuze handelingen te verwijten waarna de verzekering niet tot uitkering over hoeft te gaan. Inmiddels heb ik op internet gezien dat dit bureau dezelfde methoden hanteert bij andere gedupeerden en dat ik die notities niet had moeten ondertekenen. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik me ingelaten heb met zo’n ‘onafhankelijk onderzoek’.

Gelukkig vond ik op internet de site Verzekeraarklachten.nl. Ik heb daar mijn beklag gedaan.  Aanvankelijk was ik ietwat sceptisch omdat mij werd verteld dat het mij allemaal niets zou gaan kosten, maar ik ben daar voortreffelijk geholpen. Toen er een envelop van VIDI in de bus viel, met daarin een lijst met ‘aanvullende’ vragen, bleek wel dat wij zonder de hulp van Verzekeraarklachten.nl kansloos waren geweest. Je geeft als niets vermoedende verzekerde vaak veel te veel informatie die later tegen je wordt gebruikt. Dan kun je maar beter een deskundige en sterke helpdesk naast je hebben die de kastanjes voor je uit het vuur haalt.

F.H., Amsterdam

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts