CAS wéér fout

22 juli 2014

Cas Assurantiën uit Zeewolde moet een boete van € 100.000 aan de Autoriteit Financiële Markten betalen. Uit vijf klantdossiers blijkt dat Cas tussen september en november 2012 onredelijk hoge vergoedingen berekende voor het adviseren en bemiddelen in het oversluiten van beleggingsverzekeringen.

Dat blijkt uit een bericht uit de vakpers, op het AMweb.nl van gisteren

Cas bracht voor het oversluiten van bijvoorbeeld één beleggingsverzekering €1.200 euro in rekening, voor het oversluiten van twee beleggingsverzekeringen €1.000 en voor het oversluiten van drie beleggingsverzekeringen €1.900, zegt de AFM . “De in rekening gebrachte vergoedingen staan niet in verhouding tot de werkzaamheden zoals die blijken uit de klantdossiers. Cas heeft niet kunnen aantonen dat zij daadwerkelijk alle in rekening gebrachte uren aan de klant heeft besteed.”

In een van de dossiers rekende Cas bijvoorbeeld negen uur voor een standaard dossier. “Uit het onderzoek van de AFM onder 181 financiëledienstverleners is gebleken dat adviseurs gemiddeld 3,5 tot 4,2 uur besteden aan een advies voor het oversluiten van een beleggingsverzekering”, aldus de toezichthouder.

Eerste keer
Het gaat in de boete om de ‘kennelijk onredelijkheidsnorm’. Het is de eerste keer dat de AFM een boete oplegt voor de overtreding van deze norm. De toezichthouder: “Het doel van de kennelijk onredelijkheidnorm is te voorkomen dat bemiddelaars of adviseurs beloningen in rekening brengen voor hun werkzaamheden die, gelet op de daarmee gemoeide inspanningen, niet kunnen worden gerechtvaardigd. Cas was op 30 juli 2012 al eerder door de AFM gewaarschuwd voor overtreding van deze norm.”

Op hun website stelt CAS zichzelf voor:

“Als CAS Assurantiën willen we u kennis laten maken met een frisse aanpak in de wereld van de financiële dienstverlening. Waar helder en eenvoudig financieel advies net zo hoog in het vaandel staan als onafhankelijkheid. CAS Assurantiën is een provisieloos assurantiekantoor. Wij worden niet gedreven door de provisie vanuit banken of verzekeraars maar werken uitsluitend op uurtarief (fee). Dit wat echte onafhankelijkheid kan waarborgen.Vertrouwen door transparantie, gemak en kennis
zijn hierbij sleutelwoorden.”

De lezer mag zelf oordelen wat deze woorden waard zijn….

 

29 november 2025
Zijn niet bereikbaar, je wordt zowel in de chat als via whatsapp slecht of niet te woord gestaan.
door Voogd heb je niets aan, is er vooral voor zichzelf 16 november 2025
is er vooral om zichzelf te verrijken
9 november 2025
Oplichten, liegen en bedriegen
20 oktober 2025
nergens wordt op gereageerd.
24 september 2025
Alleen maar slechte reviews, oppassen voor deze boevenclub!
20 augustus 2025
Van kastje naar de muur en met een kluitje in het riet.
29 juli 2025
Geen communicatie
18 juni 2025
SAR niet op haar taak berekend
5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
Meer posts