Graaicultuur verzekeraars (ASR)

18 februari 2018

Deze week stond dit bericht in diverse kranten. Het sluit naadloos aan op een eerdere Telegraaf- column met de bovenstaande titel. De bewuste column is precies toe jaar geleden geschreven en toont aan hoe serieus verzekeraars de zelfregulering misbruiken en hun Gedragscode serieus nemen…

Het salaris van topman Jos Baeten wordt tot 1 januari 2020 in stapjes verhoogd van 529 duizend tot 740 duizend euro per jaar. Financieel directeur Chris Figee gaat 670 duizend euro verdienen tegen vier ton nu. Operationeel directeuren Karin Bergstein en Michel Verwoest krijgen nu ook nog vier ton, maar dat wordt uiteindelijk 650 duizend euro.

De raad van commissarissen van ASR onder leiding van Kick van der Pol (ex-Interpolis en nu ook voorzitter VPRO, Pensioenfederatie) vindt de salarisverhoging voor de top gerechtvaardigd, omdat de beloningen van de bestuurders achterliggen op die van vergelijkbare concurrenten. Dat zou komen doordat het bedrijf zo lang in handen van de staat is geweest. ASR werd als dochter van Fortis in 2008 genationaliseerd. Pas sinds vorig jaar is de verzekeraar weer volledig geprivatiseerd.

ASR maakte later bekend Generali Nederland over te zullen nemen, waardoor het bedrijf groter is geworden. Vakbond FNV noemt de salarisverhoging een ‘verkeerd signaal’. Bestuurder Gerard van Hees stelt dat de verhoging bovendien tegen de afspraken is die bonden en de verzekeringssector hebben gemaakt. Daarbij zou worden gekeken naar een verantwoord beloningsbeleid voor het hele bedrijf. Dit staat daar haaks op. Als de top wordt beloond, dan kan de rest van het bedrijf niet achterblijven.’

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts