Winstexplosie zorgverzekeraars ten gunste van de klant?
De winst die zorgverzekeraars dit jaar maken, zal “bijna onmaatschappelijk hoog” zijn. Dat zei Chris Oomen van zorgverzekeraar DSW in het Radio 1 Journaal. Oorzaak van de winstexplosie is dat de kosten van de prijzen voor geneesmiddelen sterk zijn gedaald. “Die ontwikkeling zal zich in 2013 versterkt doorzetten”, verwacht Oomen. DSW geeft dit voordeel door aan de klanten, waardoor de premie voor volgend jaar gelijk blijft. Wel stijgen het eigen risico en aanvullende premies.
Dit bericht is naar onze mening tekenend voor de handelwijze van verzekeraars. In tijden van crisis hebben zorgverzekeraars een winstexplosie, maar het enige voordeel dat de consument daarvan heeft is dat de premies gelijk blijven. Dit doet denken aan een grapje wat Toon Hermans destijds maakte over het verschijnsel wat zich in de zestiger jaren voordeed, toen er zilverpapier werd gespaard voor “de kindertjes in de arme landen”. Hij grapte toen: ‘zelluf de chocola opvreten, en de papiertjes mogen de kindertjes in da arme landen wel hebben.’
Het valt te hopen dat de verzekeraars hun verantwoordelijk nemen zoals deze staat opgetekend in de door hen ondertekende Gedragscode Verzekeraars: zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken zijn.
Het imago van de branche zou behoorlijk kunnen opgekrikt als verzekeraars wat klantgerichter zouden zijn in hun vergoedingenbeleid. Meer gericht op de klant en iets minder op het belang van de aandeelhouder.
Het bericht Winstexplosie zorgverzekeraars ten gunste van de klant? verscheen eerst op Klachten over een verzekering? Meld het verzekeringsklachten.nl.