Bananen-verzekeringsland

aug. 10, 2022

corrupte zelfregulering

Ons platform voert al ruim 12 jaar strijd tegen het onrechtvaardige en corrupte systeem wat 'verzekeren' heet. Een systeem waar iedereen door de jaren heen al aan gewend is en waar de consument doorgaans nog steeds erg nonchalant -en dus ook totaal ondeskundig- tegenover staat. Dat zorgt er mede voor dat ook de politiek er niet warm voor loopt, want alleen de excessen worden slechts zichtbaar en dan nog in individuele gevallen: daar waar de consument naar de rechter stapt. Of naar het Kifid, dat is een soortement alternatief voor een gang naar de rechter.


Het Kifid is door verzekeraars opgericht en het wordt ook door verzekeraars betaald. In alles (althans al het belangrijke) wat het Kifid doet hebben verzekeraars de regie, via hun belangenorganisatie, het Verbond van Verzekeraars.

Die voeren zó'n slimme lobby dat ze eigen mensen laten solliciteren bij het ministerie. Die ambtenaren werken dan aan het overheidsbeleid, en dan doen ze weer in overleg met partijen zoals het Verbond, het College van Zorgverzekeraars, etc. Veel politici krijgen later een leuke baan bij zorgverzekeraars, banken of "toezichthouders". 


Voor de financiële branche (banken, verzekeraars) geldt "zelfregulering". Deze branche regelt dus haar eigen zaken, er is dus geen toezicht van buitenaf. Ja, u leest het goed er is geen toezicht van buitenaf.


Het zogenaamde toezicht wat er is en wat wordt uitgevoerd door de Autoriteit Financiele Markten (AFM) is een wassen neus. Als je hier klikt, dan zie je waarom; dit bericht dateert al van 4 jaar geleden. En dit bericht is binnenkort al zes jaar oud. Niet verwonderlijk allemaal, omdat daar hetzellfde gebeurt als bij de ministeries: personeel van verzekeraars solliciteren bij de toezichthouder. Het is allemaal uiterst corrupt maar tegelijk is een volstrekt legaal. In elk geval is het slim, maar ook zeer ongewenst. 


Je snapt niet welke onverlaat het in Den Haag heeft verzonnen om ooit zelfregulering toe te staan bij een financiële branche, iedereen kan voorspellen dat je daarmee de deur openzet voor corruptie en dat, als je verzekeraars hun eigen regels laat opstellen, de consument aan het eind van het liedje altijd aan het kortste eind trekt. Elk mens met een beetje inzicht in de maatschappij en die weet hoe 'het grote geld' in elkaar steekt, kan begrijpen dat je iedereen zelfregulering kan toestaan, maar natuurlijk NOOIT banken en verzekeraars. 


Evenwel, in deze bananenrepubliek bestaat het en daardoor konden, om slechts een enkel voorbeeld te noemen, verzekeraars miljoenen klanten jarenlang bestelen. Dit fenomeen kennen we als de woekerpolisaffaire. Het komt door die fantastische zelfregulering dat veel verzekerden, als ze in de gaten krijgen hoe ze bij het regelen van een schade door hun verzekeraar benadeeld worden, aan mij vragen: kán dat allemaal maar zo? Is daar niets tegen te doen? Ik wist niet dat die branche zó smerig in elkaar stak! En dan leg ik ze maar weer uit hoe sluw verzekeraars met hun lobby te werk zijn gegaan. Als er over iets kamervragen worden gesteld, dan worden die beantwoord door voormalig verzekeringsmensen die nu als beleidsambtenaar werken.

 

Daar plukt iedere verzekerde de bananen-vruchten van, om de reclameslogan van Univé maar eens te gebruiken...

02 mei, 2024
Kwalijke praktijken, manipulatie, leugen en bedrog.
27 apr., 2024
Wegwezen als je daar verzekerd bent, ze doen niets voor je!
16 apr., 2024
Geblunder bij schadebehandelaar, casemanager, directielid, fraudecoördinator, expert en onderzoeker
21 mrt., 2024
Onbetrouwbaar en onprofessioneel handelen over rug van de klant
08 mrt., 2024
Maar wél toevallig altijd in het eigen voordeel!
19 feb., 2024
Slechte service en onterecht afwijzen
14 jan., 2024
Meest slechte verzekeraar die er bestaat!
31 dec., 2023
Beloften niet nakomen, steeds nieuwe trucjes om niet te hoeven betalen
07 dec., 2023
Pas als met rechtszaak wordt gedreigd wordt er ineens betaald
13 nov., 2023
Fraude-coördinator speciale zaken liegt en bedriegt
Meer posts
Share by: