Brevet van onvermogen bij verzekeraars.
Het vertrouwen was al laag als een verzekerde zijn schade meldde: In 2009 ging nog 56% van de consumenten er van uit dat een claim volledig zou worden vergoed, nu heeft nog maar 41% van de ondervraagde consumenten die hoop. Ook had in 2009 nog 79% van de consumenten het idee dat een claim goed werd afgehandeld, maar nu was dit percentage gedaald tot maar liefst 62%! De waardering van consumenten voor verzekeraars is nog steeds bedroevend laag: een 5,9.
Uit de consumentenmonitor blijkt ook dat het vertrouwen in de verzekeringsbranche bij hoger opgeleiden lager is dan bij mensen die minder scholing hebben gehad. Plat gezegd: slimmere mensen hebben minder vertrouwen in verzekeraars.
Let wel: de hierboven genoemde cijfers zijn niet van het laatste kwartaal. Het is niet zo dat dat het imago van verzekeraars de laatste tijd wat onder druk is komen te staan. Integendeel, consumenten hebben al jaren achtereen een negatief beeld over verzekeraars.
De oplossing? Niet alleen praten en publiceren in het KLANTBELANG, maar nu eindelijk eens in dat klantbelang gaan HANDELEN. Verzekeraars roepen al jaren in hun Gedragscode dat zij “zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken handelen”.
Echter, als deze helpdesk het Verbond van Verzekeraars confronteert met “slechts” 100 voorbeelden (zie onder ‘100’ in de zoekbalk) waarbij de consument ernstig zou zijn benadeeld als deze geen deskundige hulp zou hebben gehad, reageert het Verbond met: ‘die voorbeelden zeggen niets hoor, die vinden wij niet representatief en die tonen niets aan’.
Het Verbond kijkt dus gewoon de andere kant op als zij concrete verbeteringspunten krijgt aangereikt!
Met zo’n houding hoef je natuurijk niet verbaasd te zijn dat het imago van de verzekeringsbranche nog steeds dalende is……
Het bericht Brevet van onvermogen bij verzekeraars. verscheen eerst op Klachten over een verzekering? Meld het verzekeringsklachten.nl.