Lees polisvoorwaarden voordat u een verzekering afsluit!

24 september 2012

Veel mensen sluiten een verzekering af en melden dan aan de tussenpersoon of de ‘adviseur’ van de maatschappij  “ dat zij wél goed voor alles verzekerd willen zijn “. En in goed vertrouwen wordt vervolgens een polisaanvraag getekend. Een week later glijdt de polis met de voorwaarden bij de verzekerde in de brievenbus. Geloof het of niet: negen van de tien verzekerden neemt niet de moeite om eens goed te lezen wat er op het polisblad én in de polisvoorwaarden staat.

Bij een schade, dus op het moment dat er een beroep op de polis wordt gedaan wordt de polis tevoorschijn gehaald en vaak dán wordt zelfs nagelaten de polisvoorwaarden er op na te slaan. In de meeste gevallen wordt snel naar de telefoon gepakt, dat is ‘makkelijker’.

Als de verzekerde dan naar de maatschappij belt krijgt hij doorgaans iemand aan de telefoon die wél op de hoogte is met de polisvoorwaarden, en in het bijzonder met de uitsluitingen. Heel vaak krijgt een verzekerde dan te horen dat de schade volgens de polisvoorwaarden niet gedekt is: van dekking uitgesloten. Dat is een teleurstelling als het gaat om goederen, maar het kan uw leven op zijn kop zetten als het gaat om een schade aan uw inkomen, zoals bij een arbeidsongeschiktheid!

Als u dán te horen krijgt dat u geen uitkering krijgt, is dat een ingrijpende gebeurtenis. Ons bereiken geregeld klachten van gedupeerden die teleurgesteld zijn omdat de verzekeraar niet wil uitbetalen. Als wij dan de polisvoorwaarden lezen dan valt soms op hoe klant on vriendelijk deze zijn opgesteld. Er is soms meer niet verzekerd dan wél! Onnodige wachttijden, volkomen misplaatste uitsluitingen bij bepaalde klachten en in veel voorkomende situaties, zoals sportbeoefening. Sommige maatschappijen zeggen zekerheid te bieden, maar hun polisvoorwaarden getuigen van het tegendeel!

Lees daarom, en helemaal bij inkomensverzekeringen, altijd de voorwaarden aandachtig door. Als u er achter komt dat er veel situaties niet gedekt zijn, sluit dan een nieuwe verzekering af. Goedkoop is meestal duurkoop.

5 mei 2025
Onrechtmatig handelend Camperverzekerd denkt vooral aan zichzelf
12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
Meer posts